Alustava tutkimusselostus Oriveden ultraonnettomuudesta jää lopulliseksi

coyote_poliisiOrivedellä tapahtui keskiviikkona 8. toukokuuta kello 16.58 (UTC) lento-onnettomuus, jossa Rans Coyote -tyyppinen kaksipaikkainen kellukkeilla varustettu ultrakevyt lentokone pyörähti ympäri laskeutuessa Vähä-Löytäne-järvelle. Koneessa ollut matkustaja menehtyi ja ohjaaja loukkaantui lievästi. Onnettomuuden välittömänä syynä oli lentokoneen osuminen veteen liian suurella vajoamisnopeudella.

Myötävaikuttavana tekijänä oli puutteellinen valmistautuminen haastavaan laskeutumiseen. Automaattiset pelastusliivit (ns. paukkuliivit) vaikeuttivat pelastautumista ja pelastustoimia väärinpäin olleesta lentokoneesta kylmässä vedessä.

Ohjaaja saapui pohjoisesta kohti Vähä-Löytäneen järveä. Hän ohjasi lentokoneen perusosalle ja kaarsi tämän jälkeen loppuosalle kohti länttä. Finaalissa aurinko paistoi suoraan kohti ja tyynestä säästä johtunut ”auringon silta” aallottomalla järvenpinnalla vaikeutti lähestymistä huomattavasti.

Ohjaajan tarkoituksena oli suorittaa lähestyminen siten, että loppuosalla moottorin tehoasetus olisi 2700 kierrosta minuutissa ja muutaman metrin korkeudella moottorin tehoasetukseksi säädettäisiin 3000 kierrokseen minuutissa.

Kun ohjaaja aikoi tarkistaa korkeuttaan katsoen oikealla olevalle rannalle, lentokone osui veteen. Moottorin tehoasetus oli tällöin 2700 kierrosta minuutissa ja vajoamisnopeus oli normaalia laskeutumista suurempi.

Vauhti hidastui rajusti ja lentokone pomppasi uudelleen ilmaan. Ohjaaja oli arvioinut korkeutensa noin kymmenen metriä todellista ylemmäksi. Ohjaaja kertoi lisänneensä moottorin tehot täysille ensimmäisen kosketuksen jälkeen.

Vauhti oli kuitenkin hidastunut niin paljon, että lentokone osui uudelleen veteen pyörähtäen nokan kautta ympäri. Ohjaamo täyttyi nopeasti vedellä. Lentokone jäi kellumaan ylösalaisin kellukkeiden varaan. Lentäjä sai matkustajan ulos koneesta noin 10 minuuttia nurinmenon jälkeen.

Laskeutuminen olisi sään ja maaston puolesta ollut mahdollista myös vastakkaisesta suunnasta. Laskeutuessa ilman varmaa visuaalista korkeustietoa, voidaan tehoasetus muuttaa varhaisemmassa lähestymisen vaiheessa suuremmaksi.

Tällöin lentokoneen vajoamisnopeus on pienempi ja laskeutuminen voidaan suorittaa turvallisemmin. Kokonaisen laskukierroksen lentäminen auttaa aina laskupaikan tarkastamisessa ja korkeuden oikein arvioinnissa.

Orivedellä 8. toukokuuta tapahtuneen lento-onnettomuuden välittömät ja myötävaikuttavat syytekijät on kuvattu nyt julkaistussa alustavassa tutkimusselostuksessa. Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt, että tapauksen erityispiirteet eivät edellytä varsinaisen tutkinnan käynnistämistä, vaan selostus alustavasta tutkinnasta on riittävä saatavan turvallisuushyödyn kannalta.

 

Tutkimusselostus