ANA:lle suurimpia Dreamlinereita sekä kapearunkoisia Boeingilta ja Airbusilta

ANA_787_10_1Boeing ja All Nippon Airways julkistivat aiesopimuksen, jonka toteutumisen myyötä ANA:sta tulisi suurimman 787-10 Dreamlinerin uusin asiakas kolmella koneella. Japanilaisyhtiön sitoumukseen sisältyy myös viisi Boeing 737NG -konetta. Kapearunkoisia tilattiin myös Airbusilta seitsemän A321-koneen verran.

ANA:n Boeing-tilauksen arvo on listahinnoin noin 1,4 miljardia dollaria ja tilauksen toteutumisen myötä yhtiöstä tulisi Aasian ensimmäinen operaattori, jonka käytössä on kaikki Dreamliner-variantit. ANA:lla on käytössään maailman suurin 34 koneyksilön kokoinen Dreamliner-laivasto ja tilauskirjasta löytyy vielä 46 konetta. Yhtiö oli myös Boeing 787 Dreamlinerin avausasiakas.

Boeing 787-10 on kolmas ja suurin koneyksilö 787-koneperheessä. Matkustajapaikkoja koneessa on 323 eli 33 prosenttia enemmän kuin pienimmässä 787-8 Dreamlinerissa (valmistajan kokoonpano) ja 15 prosenttia enemmän kuin 787-9-koneessa. Koneen rahtitilan koko on 175 kuutiota ja koko on kasvanut pienempiin Dreamlinereihin verrattuna 41 ja 13 prosenttia.

Suurimman Dreamlinerin kantama on 7020 merimailia eli noin 13 000 kilometriä, jonka avulla sillä voitaisiin Boeingin mukaan operoida jopa 90 prosenttia maailman laajarunkokoneiden nykyreitistöstä. Koneen siipienkärkiväli on 60 metriä ja pituutta on 68 metriä. Maksimi lentoonlähtöpaino on 252 651 kg ja matkalentonopeus M 0.85.

ANA_A321_neoANA:n vahvistettu tilaus Airbusilta sisältää neljä Sharklet-siivenkärkievillä varustettua A321-nykyversiota sekä kolme tulevaa A321neo-konetta (new engine option). Tilauksen arvo on Airbusin listahinnoin noin 835 miljoonaa dollaria.

Tuorein tilaus nostaa ANA:n tilaamien kapearunkoisten A320-perheen koneiden määrän jo 37:ään. Yhtiöstä tuli Airbusin asiakas jo vuonna 1987, kun se tilasi kymmenen A320-konetta. Vuonna 1995 se tilasi suurempia A321-koneita seitsemällä tilauksella.