Arctic Eagles lensi ensi kertaa neljällä koneella Pirkkalan Ilmailusta ammatti -tapahtumassa

pirkkala_avoimet_0516_8Ilmavoimat on jo pitkään järjestänyt keväisin koulujen luokkaretkiaikaan Ilmailusta ammatti -tapahtumia. Ne käynnistyivät tiistaina Satakunnan Lennostossa Pirkkalassa. Tapahtuman kestoa on lisätty niin, että myös työssä käyvät ehtivät mukaan. Uutuutena taivaalla nähtiin harrasteilmailijoista koostuvan Arctic Eagles -taitolentoryhmän ensiesitys neljällä koneella.

Nykyisin nimellä Sotilasilmailusta ammatti tunnettu tapahtuma tarjoaa mukavasti nähtävää. Nimestä huolimatta mukana on myös siviilipuolen ilmailualan kouluttajia sekä myös ilmailukerhoja.

pirkkala_avoimet_0516_9Viime vuoden tapahtuman jälkeen Pirkkalaan on valmistunut uusi suuri lentokonehalli, jossa näytteilleasettajat pystyivät toimimaan säältä suojassa. Tiistainen sää oli varsin vaihteleva, ajoittaisista auringon pilkahduksista huolimatta myös sadetta saatiin.

Lentoesitykset jouduttiinkin tekemään matalan tai välikelin ohjelmistoilla. Pilvikorkeutta oli kuitenkin sen verran, että F/A-18 Hornetin demossa voitiin käyttää soihtuja. Midnight Hawks lensi viimeviikkoisen Utin esityksen tapaan ilman savuefektejä.

pirkkala_avoimet_0516_11Päivän aikana oli kolme lentonäytösjaksoa, joiden sisältö vaihteli. Niiden välillä esiintyi Ilmavoimien Big Band. Ruokahuolto toimi perinteiseen tapaan Leijona Cateringin ja Sotilaskodin tuella.

Hornet nähtiin kahdessa jälkimmäisessä lento-osuudessa. Vuoden 2016 Hornet-esityslentäjä Ville Hirvonen toimi ohjaajana niistä jälkimmäisessä koneenaan HN-441. Ensimmäisen lensi tämän vuoden varapilotti, Lapin lennoston kapteeni Tapio Yli-Nisula (HN-438, kuvassa yllä).

pirkkala_avoimet_0516_5Kolmella taitolentolegenda Seppo Saarion rakentamalla experimental-koneella operoiva taitolentoryhmä Arctic Eagles on saanut neljännen jäsenen. Satakunnan Lennostossa työskentelevä koelentäjä Jyri Mattila on nyt mukana "Mörkö-Pittsillä".

Amerikkalaisen Curtis Pittsin suunnittelemaan OH-XXL-koneeseen on asennettu Suhoj Su-26 -taitolentokoneesta tuttu venäläinen Vedeneyjev M14 -tähtimoottori. Tehokkaan voimanlähteen kulutus matkalennossa on 60 litraa 100LL-lentobensiiniä tunnissa. Taitolennossa turboahdinta hyödynnettäessä polttoainetta palaa 170 litraa tunnissa.

Pirkkalassa oli näytteillä myös Satakunnan Lennoston maakalustoa, kuten merikonttien siirtämiseen soveltuvia ajoneuvoja ja trukkeja. Sotilaspoliisit puolestaan ovat juuri saaneet käyttöönsä panssaroidun Pasi-miehistönkuljetusajoneuvon.

pirkkala_avoimet_0516_15Autonkuljettajina toimivat varusmiehet olivat ylpeitä uudesta tankkiautostaan, jonka 41 000 litran säiliöllä kuljetetaan polttoainetta jalostamolta lentotoiminnan käyttöön. Vaikka Scania-vetoauto oli käytettynä Suomeen tuotu, säiliöosa oli upouusi (vasemmalla). Se on kotimaisen LST-Säiliöt Oy:n valmistetta.

Esillä oli myös vielä suhteellisen uusi Satakunnan Lennoston Thales GroundMaster 403 eli KEVA 2010 -keskivalvontatutka. Se on asennettu Sisu ETP 8 x 8 -maastokuorma-autolavetille. Tämä mahdollistaa aiempaa kalustoa paremman liikkuvuuden ja siten järjestelmän taistelunkestävyys on merkittävästi parempi. T.T.

pirkkala_avoimet_0516_7

pirkkala_avoimet_0516_12

Kesän 2016 ilmailutapahtumia

 Ilmasotakoulun Ilmailusta ammatti -tapahtuma Tikkakoskella 19. toukokuuta kello 12 - 15

Lapin lennoston Ilmailusta ammatti -tapahtuma Rovaniemellä 25. toukokuuta kello 10 - 14

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Tour de Sky Rissalassa 18. - 19. kesäkuuta

Jämi Fly In -lentonäytös Jämijärvellä 16.- 17. heinäkuuta

Malmi 80th Anniversary -näytös Helsingissä 13. - 14. elokuuta

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: