Austrian Airlines luopui viimeisestä Boeing 737-koneesta -Lauda Air historiaan

Austrian_777Austrian Airlines konsernin rakenneuudistus etenee ja yhtiö on luopunut viimeisestä Lauda Air:n tilaamasta Boeing 737-koneesta. Uudistusten myötä laivasto yhtenäistyy ja hallintoa keskitetään.

Austrian Airlines on luopunut viimeisestä Tyrolean Airwaysin laivastoon kuuluneesta Boeing 737-koneesta ja Lauda Air siirtyy lopullisesti historiaan. Laivastonkäyttö tehostuu entisestään yhtenäisen A320-konekaluston myötä.

Austrian Airlines ja Tyrolean Airwaysin laivastoissa oli enemmän Airbus A320-koneita kuin nyt käytöstä poistettuja Boeing 737-koneita. Säästöjä saatiin siirtymällä kokonaan Airbus-koneisiin, joilla operointi oli osoittautunut kustannustehokkaammaksi. Myös emoyhtiö Lufthansa on luopumassa vanhentuneista 737-300- ja 737-500-koneista.

"Laivastouudistus on tärkeä osa Austrian Airlines konsernin rakenneuudistusta", kommentoi yhtiön toimitusjohtaja Jaan Albrecht.

"Tyroleanin yhtenäinen laivasto tarjoaa entistä parempia synergiaetuja, kun kustannukset laskevat huoltotoiminnan ja koulutuksen osalta".

Osana rakenneuudistusta Tyroleanin Airwaysin hallinto keskitetään Wieniin mutta huoltotoiminta säilyy nykyisessä paikassaan Innsbruckissa. Kaikkiaan muutoksilla on vaikutuksia Tyroleanissa noin 400:n työntekijään.

Austrian Airlinesin ja Tyrolean Airwaysin lento-operaatiot yhdistettiin kesäkuussa 2012 osana suurta emoyhtiö Lufthansan hyväksymää rakenneuudistusta. Tyrolean Airwaysin työehtosopimukset tarjosivat mahdollisuuden halvempaan työvoimaan.

Austrian Airlines konsernilla oli noin 6200 työntekijää joulukuussa 2012 ja heistä 400 kuului Tyrolean Airwaysiin. Austrian Airlinesin laivastossa on neljä Boeing 777- ja kuusi 767-kaukoliikennekonetta, 29 Airbus A32S-konetta sekä 23 potkuriturbiinikonetta.


Lauda Air historiaan

Viimeisen Boeing 737-koneen luovutuksen myötä vuonna 2012 Austrian Airlinesiin sulautettu Lauda Air siirtyy historiaan.Lauda Air toimi Austrian Airlinesin tytäryhtiönä vuodesta 2000 lähtien.

Ensimmäinen 737-200 aloitti liikennöinnin Lauda Air:llä vuonna 1985. Yhdistymisen aikaan Lauda Air:n laivastossa oli 11 Boeing 737NG-konetta sekä yksi 737-400. Yhtiö operoi loppuaikana yhdellä 737-koneella, jonka avulla yhtiön lentotoimintalupa AOC pidettiin voimassa.