(
Ensiesittelyn aikaan tilauksia jättikoneesta oli tehnyt jo 26 lentoyhtiötä. 747-ohjelma oli käynnistetty virallisesti vuonna 1966. Konetyypin isänä pidetään ohjelman pääinsinööri Joe Sutteria.
Jättimäistä matkustajamäärää ei kuitenkaan saatu käyttöön ongelmitta, sillä ensimmäiset evakuointikokeet eivät sujuneet odotusten mukaisesti. Niissä kului aikaa yli sallitun 90 sekunnin sijaan noin 2,5 minuuttia. Myös evakuointikokeessa loukkaantuneita oli merkittävä määrä.
Vaikeudet kuitenkin voitettiin ja Jumbo Jetin ensilento tapahtui tasan 50 vuotta sitten eli 9. helmikuuta 1969 Boeingin Everettin tehtailla. Lento kesti tunnin ja 15 minuuttia. Päivää ennen tätä historiallista lentoa Finnair sai Suomeen ensimmäisen Douglas DC-8, joiden myötä säännölliset kaukolennot Atlantin yli alkoivat Suomestakin.
Boeing 747 -koneiden eri versioita on valmistettu jo yli 1500. Lufthansa sai laivastoonsa 1500:nen Jumbo Jetin vuonna 2014. Euroopassa konetyypin suurimpia operaattoreita ovat British Airways ja Lufthansa. Viimeinen amerikkalainen lentoyhtiö Delta Air Lines lopetti matkustajalennot 747 -koneilla vuonna 2018. Erikoisimmat Jumbo Jetit lienevät neljä jättimäistä 747 Dreamlifter -rahtikonetta, joilla Boeing kuljettaa lentokoneen osia tuotantolinjoilleen.
Uusinta versiota 747-8 -konetta on valmistettu vuodesta 2008 lähtien. Sen myynti ei ole edennyt odotusten mukaisesti ja koneita on valmistettu vain 130 kappaletta. Niistä suurin osa on rahtiversioita. Kahdesta 747-8 koneesta modifioidaan kuitenkin parhaillaan Yhdysvaltain presidentin seuraavat koneet. Niiden tyyppimerkintä on VC-25B. Myös Airbusin vuonna 2005 ensilennon tehnyt jättimäinen nelimoottorikone A380 on vastavissa kysyntäongelmissa. Se vei valtikan Jumbo Jetiltä maailman suurimman matkustajakapasiteetin tarjoavana koneena. Boeing 747 on ollut mukana myös lukuisissa lento-onnettomuuksissa, joissa on menetetty 61 konetta ja kaikkiaan yli 3700 ihmishenkeä.
Ennen museointia koneella lennettiin mm. Boeing 777 -koneen uuden moottorityypin koelentoja. Viimeisen lentonsa tämä ilmojen jätti teki vuonna 1995. Myös ensimmäinen Boeing 777-kone on jo museoitu. 50-vuotisjuhlaviikonloppuna Museum of Flightissa järjestetään erilaisia tilaisuuksia, jossa koneeseen pääsee tutustumaan normaalia näyttelyä tarkemmin. Tarjolla on myös erilaisia alansa ammattilaisten esitelmiä historiallisen koneen vaiheista sekä mahdollisuus tavata Pan Amin lentoemäntiä.
Lue myös:
|
|||