Boeing valittiin USAF:n NGAD-hävittäjän valmistajaksi - "Trump-hävittäjä" sai tyyppimerkinnän F-47

F47_Trump_HegsethYhdysvaltain ilmavoimat USAF on valinnut Boeingin ja Boeing Phantom Worksin uuden kuudennen sukupolven NGAD ja CCA -ilmaherruushävittäjän (Next Generation Air Dominance, Collaborative Combat Aircraft) suunnittelijaksi ja valmistajaksi. Presidentti Donald Trump julkisti hävittäjähankkeen sekä sen tyyppimerkinnän F-47, jolla on suora viittaus Trumpiin, joka on Yhdysvaltain 47. presidentti. Uusi, ikääntyvät Lockheed Martin F-22 Raptorit korvaava, hävittäjätyyppi nostaa muotoilullaan esiin myös yhden kehityshankkeen vuosikymmenten takaa.

Boeing ja sen sotilasteknologian ratkaisuiden kehittäjä Boeing Phantom Works saivat merkittävää menestystä, kun presidentti Donald Trump ja puolustusministeri Peter Hegseth julkistivat 21. maaliskuuta 2025 yhtiön voittaneen kilpailun kuudennen sukupolven ilmaherruushävittäjän suunnittelusta ja valmistuksesta.

F47_2"Olen innoissani ilmoittaessani, että minun ohjauksessani Yhdysvaltain ilmavoimat etenevät mailman ensimmäisessä kuudennen sukupolven hävittäjähankkeessa. Mikään maailmassa ei tule lähellekään sitä ja se tunnetaan nimellä F-47", sanoi Yhdysvaltain presidentti Donald Trump.

"Se on upea numero", totesi Trump, joka on Yhdysvaltain 47. presidentti. Numerovalinnan takana oli kenraalikunta, joka halusi osoittaa kunnioitusta presidentille. 

"Mikään hävittäjä ei ole ominaisuuksiltaan lähellä sitä nopeuden, liikehtimiskyvyn ja hyötykuorman kantamisen osalta. Tämä on ollut työn alla pitkään. Amerikan viholliset eivät koskaan havaitse sen tuloa", jatkoi Trump.

Trumpin mukaan uutta F-47 -hävittäjää voitaisiin myydä myös liittolaisille, mutta hieman vähemmän viritettynä versiona eli noin 10 prosenttia heikompana kuin amerikkalaisversio. Syyksi Trump sanoi sen, että nykyiset liittolaiset eivät välttämättä joskus tulevaisuudessa ole enää liittolaisia.

Julkistuksen yhteydessä USAF:n esikuntapäällikkö kenraali David W. Allvin kertoi NGAD-hävittäjän toimivan yhdessä miehittämättömien ilma-alusten kanssa tehokkaammin ja tappavammin kuin mikään muu asejärjestelmä.

F47_Trump_allwin"NGAD mahdollistaa katsomisen tulevaisuuteen avaten taian ihmisen ja koneen välisessä yhteistyössä. Tämän avulla kirjoitamme uudelleen modernin ilmasodankäynnin uudelle sukupolvelle. Tämä on enemmän ilmavoimaa, missä vain ja koska tahansa", sanoi kenraali Allvin.

Viimeisen viiden vuoden ajan USAF ja DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ovat suorittaneet X-plane -koekoneillaan satojen lentotuntien verran koelentoja luodessaan perustaa uudelle F-47 -hävittäjälle. Uusi hävittäjä saa kehittyneemmät häiveominaisuudet, entistä pidemman toiminta-ajan, kehittyneen selviytymiskykyn, uudenlaisia autononomisia järjestelmiä ja uudelleen määritellyn operatiivisen konseptin. Lisäksi sen iskukyvyn kerrotaan olevan merkittävästi aimpia ratkaisuita kehittyneempi.

Boeing sai Yhdysvalloilta yli 20 miljardin dollarin arvoisen tilauksen EMD-hankeesta (Engineering Manufacturing and Design) kuudennen sukupolven NGAD-hävittäjän toteuttamisesta. Samainen konetyyppi tulee toimimaan suurten miehittämättömien ilma-alusten kanssa ja niiden operaattorina eli ns. CCA-koneena (Collaborative Combat Aircraft). Uuden hävittäjät siivellä lentäisivät esimerkiksi Anduril Industriesin YFQ-44A Fury ja General Atomicsin YFQ-42A Gambit.

Boeingin saama sopimus kattaa EMD-kehitysvaiheen, jossa varmistetaan teknologian ja sen integroinnin toimivuus kaikilla F-47 -hävittäjän osa-alueilla. Ensivaiheen hankkeessa valmistetaan pieni määrä koelentokoneita sekä tarjotaan mahdollisuus kilpailukykyiseen hintaan tilattavaan ensimmäisen hävittäjäerään ns. LRIP-tuotannossa (low-rate initial production).

Boeing on jo lähes kahden vuoden ajan rakentanut uutta tuotantolaitosta St. Louisiin tulevan hankkeen tarpeisiin. Uuden hävittäjän tuleva moottorityyppi saattaa olla toinen parivaljakosta GE Aerospace XA102 ja Pratt & Whitney XA103. Valinta tehdään myöhemmin NGAP-ohjelmassa (Next Generation Adaptive Propulsion).

F47_1Tämän seuraavan sukupolven amerikkalaisen eli jo ns. kuudennen sukupolven NGAD-hävittäjän hinnaksi on arvioitu jopa 300 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

Mahdolliset lisätilaukset F-47 -ohjelman LRIP:n osalta päätetään tulevien vuosien aikana, kun hävittäjähanke etenee operatiivista käyttöönottoa. Arvioiden mukaan USAF voisi tilata jopa 250 F-47 -hävittäjää.

Uuden F-47 -hävittäjän käyttöönottoa odotetaan nopeaksi ainakin presidentti Trumpin lausunnon perusteella. Trump nimittäin lupasi koneen rakentuvan ja nousevan ilmaan vielä nykyisen hallinnon aikana eli tammikuuhun 2029 mennessä.

Boeing_STLNGAD-hankkeesta kilpaili Boeingin kanssa F-35 -hävittäjävalmistaja Lockheed Martin sekä hankkeesta aiemmin vetäytynyt kuudennen sukupolven poimmittajaa eli B-21 Raider -häivepommikoneita valmistava Northrop Grumman. Yhdysvallat käytännössä pitää puolustustusteollisuusosaamistaan laaja-alaisena jakaessaan sopimuksia eri osapuolille. Valmistajat tekevät hankkeissa myös erilaista yhteistyötä.


F-47 on häivähdys historiasta

SHN_Growler_2021_STLouisBoengin ja Phantom Worksin aiemmin kehittämiä tunnetuimpia ilma-aluksia ovat mm. miehittämätön UCAV X-45, miehittämätön ja uudelleenkäytettävä avaruusalus Boeing X-37B sekä miehittämätön ilmatankkauskykyinen MQ-25 Stingray UCAAS (unmanned carrier aviation air system).

Boeingin viimeisin markkinoille tuotu hävittäjäkonetyyppi on F/A-18E/F Super Hornet sekä sen elektronisen sodankäynnin versio EA-18G Growler.

SHN_MUMT_2Muita Boeingin uudempia sotilasilma-aluksia ovat Saabin kanssa toteutettu T-7A Red Hawk -suihkuharjoituskone sekä KC-46A Pegasus -ilmatankkauskone ja miehittämätön MQ-25 Stingray ja jatkokehitetty F-15 EX II -hävittäjä.

Boeing on kehittänyt laajasti myös MUM-T -hanketta (Manned Unmanned Teaming), jossa Super Hornetissa on ohjattu useampaa dronea jo vuonna 2022. Boeingin miehittämättömien järjestelmien kehityshankkeeseen liittyy myös Australiassa kehitettävä ATS-järjestelmä (Airpower Teaming System), joka julkistettiin aiemmin nimellä Loyal Wingman.

BirdofPrey_USAFUuden F-47 -hävittäjän ensimmäiset kuvat nostivat esiin tutut muodot Boeingin historiasta, sillä ne muistuttavat hyvin paljon 1990-luvun alussa McDonnell Douglasin Phantom Worksin ja myöhemmin Boeingin kehittämää häiveteknologiaakin hyödyntänyttä Bird of Prey -konetta.

Hanke oli käynnissä vuosina 1992-1999 ja kone lensi ensimmäisen kerran syksyllä 1996. Kaikkiaan koekone lensi 38 kertaa. Bird of Prey -hanke julkistettiin vuonna 2002, kun siinä käytetyistä ratkaisuista oli tullut uusi standardi ja Boeing käytti niitä X-32 JSF -koneessa. Se puolestaan hävisi kisan viidennen sukupolven hävittäjästä Lockheed Martinille ja sen nykyiselle F-35 -hävittäjälle. Bird of Preyn lisäksi McDonnell Douglas lennätti vuonna 1997 31 kertaa miehittämätöntä X-36 -koelentokonetta, jolla oli vastaavat muodot.

BirdofPrey__Raptor_USAFBoeing hyödynsi Bird of Preyn ratkaisuita myöhemmin myös miehittämättömässä X-45A -koneessa. Vuonna 2004 yksi lentäjä lensi ensimmäisen kerran samaan aikaan kahta X-45A:ta.

Bird of Prey muistuttaa siipien ja nokan muotoilun osalta nyt esiteltyä F-47 -hävittäjätyyppiä.

F-47 on myös ensimmäinen Boeingin kokonaan alusta saakka kehittämä moderni hävittäjä. Aiemmat F/A-18, F/A-18 Super Hornet, F-15 ja F-15EX II ovat olleet enemmän tai vähemmän McDonnell Douglasin ajan peruja. Vuonna 1967 perustettu McDonnell Douglas yhdistettiin Boeingiin vuonna 1997.


F-47 kehitetään maailman parhaan ja kenties kalleimman ilmaherruushävittäjän korvaajaksi

F22_Raptor_1USAF korvaa uudella Boeing F-47 -hävittäjällä Lockheed Martin F-22 Raptorit, joiden ensilento tapahtui vuonna 1997. Raptoreiden kehutaan yleisesti olevan edellee jopa maailman paras ilmaherruushävittäjä. Se on varustettu häiveominaisuuksilla, suunnattavilla suihkusuuttimilla ja hyödyntää sensorifuusiota.

Kohonneiden kustannuksien seurauksena F-22 Raptoreita rakennettiin kahdeksan koelentokonetta mukaan lukien vuosina 1996 - 2011 ainoastaan 195 kappaletta. Yhden koneen hinta nousi lopulta noin 350 miljoonaan dollariin.

Ainoa F-22 -käyttäjä eli Yhdysvaltain ilmavoimat saavutti operatiivisen kyvyn Raptoreille vuonna 2008. Raptoreita on menetetty erilaisissa turmissa aiemmin ainakin vuosina 2004, 2009, 2010, 2012 ja 2020.

USAF:n odotetaan lentävän Raptoreilla 2030-luvulle tai mahdollisesti jopa 2040-luvulle saakka. MH

F22_Raptor_4F22_Raptor_3