Miehittämättömän ilma-aluksen osalta ensilennon on määrä tapahtua vielä kuluvan vuoden aikana. Sitä kohti vie syyskuussa tehty moottorin ensimmäinen käynnistys.
Tämä jopa 2000 merimailin (3700km) pituisiin lentoihin kykenevä miehittämätön järjestelmä tulee toimimaan pohjana Boeing Airpower Teaming System (ATS) -ohjelmalle, jossa kehitetään ratkaisua koko maailman puolustusmarkkinoille. Tulevaisuudessa Loyal Wingman lentää tekoälyn turvin erilaisten hävittäjäkoneiden siipimiehenä.
Suurempia määriä varten näitä tekoälynkin avulla lentäviä ilma-aluksia voidaan ohjata esimerkiksi Poseidon-meritoimintakoneen operaattoripisteeltä tai vastaavasti AWACS-tutkavalvontakoneesta käsin. Tämän uuden miehittämättömän ilma-aluksen kattavat ISR (Intelligence, surveillance and reconnaissance) ja ELSO-toimintaan soveltuvat sensorijärjestelmät ovat valmistajan mukaan muokattavissa maakohtaisiin tarpeisiin.
Loyal Wingman -hanketta kehitetään Boeingin johtamassa hankkeessa, jossa kehitystyöstä vastaa australialainen Boeing Airpower Teaming Systems (ATS). Mukana prototyypin kehittämishankkeessa on jo yli 35 kumppania ympäri Australiaa. Kyseessä on yli 50 vuoteen suurin ilmailualan kehityshanke Australiassa sekä myös Boeingin historian suurin investointi Yhdysvaltain ulkopuolella. Uutta puhtaalta pöydältä kehitettyä suorituskykyä voidaan kaupata mahdollisille asiakkaille helpommin ilman perinteistä FMS (Foreign Military Sales).
Toki Boeing tähtää myös Yhdysvaltojen markkinoilla, jossa se tarjoaa Loyal Wingmania ilmavoimien Skyborg-tutkimushankkeeseen. Siinä etsitään kustannustehokasta ratkaisua, joka voisi toimia nopeita ratkaisuja tehden myös haastavissa toimintaympäristöissä. Skyborg hankkeessa ovat mukana myös General Atomics, Kratos Unmanned Aerial Systems sekä Nortrop Grumman. Vastaavia ilmapuolustus- ja taistelujärjestelmiä, jotka yhdistäisivät perinteiset sotilaskoneet ja miehittämättömän ilmailun kehittävät mm. Dassault Aviation ja Airbus sekä BAE Systems ja Leonardo. MH Lue myös:
|
|||