Etsinnät Hercules-onnettomuudessa kuolleiden löytämiseksi ovat jatkuneet Kebnekaisella. Ruotsin onnettomuustutkintakomission puheenjohtaja Agne Widholm ei vahvista aiempia tietoja, joiden mukaan norjalainen C-130J-30-kone olisi siirtynyt harjoituksen tehtäväkuvauksen sallimaan taktiseen matalalentoon.Toinen samaa reittiä lentänyt Hercules oli sään parannuttua siirtynyt lentämään lähellä maanpintaa. Norjan ilmavoimien Lockheed Martin C-130J-30 Hercules -kuljetuskoneen torstaisen onnettomuuslennon loppuvaiheista Ruotsin Lapin ilmatilassa ei kuitenkaan ole tarkkaa tietoa, koska lennontallentimia ei ole vielä löydetty. Etsijät ovat onnistuneet löytämään Kebenekaise-tunturin huipulta osia koneen perärungosta, mikä nostaa toiveita myös "mustien laatikkojen" löytymisestä. Lennontallennin ja ohjaamon ääninauhuri on sijoitettu nimenomaan takaosaan. Kun ne löytyvät, saadaan tarkempi tieto koneen lentoprofiilista ennen kohtalokasta törmäystä Ruotsin korkeimpaan tunturiin. Maastosta on jo paikallistettu koneen miehistön ruumiinosia. Mukana etsinnöissä Rabots-jäätiköllä on koiria, joiden toivotaan pystyvän löytämään uhrit lumen alta. Koneen osat ovat levinneet laajalle alueelle tunturissa. Työtä vaikeuttaa tunturin korkeimman huipun jyrkkyys. Nordbottenin lääninhallitus on sulkenut onnettomuusalueen (kartta vasemmalla) muilta kuin etsintöihin osallistuvilta. Alueella, joka sijaitsee tunturin huipun molemmilla puolilla, on terävien osien ja potentiaalisesti vaarallisten aineiden lisäksi lumivyöryvaara. Kansainväliseen Cold Response -harjoitukseen osallistuneet joukot viettivät sunnuntaina hiljaisen hetken lento-onnettomuuden uhrien muistoksi. Harjoituksessa on ollut mukana myös parisataa suomalaista sotilasta.
|
|||