Cargoluxille uusi 747-8F -rahtikone

Cargoluxin Boeing 747-8FBoeing on saanut Cargolux Airlinesilta tilauksen yhdestä 747-8F -rahtikoneesta. Yhtiö on tilannut kaikkiaan 14 jättimäistä 747-8F -konetta, joista yhden arvo on listahinnnoin 357,5 miljoonaa dollaria. Boeingin uusi versio ja Queen of Sky -nimen saaneesta 747-koneesta ei ole vielä toistaiseksi ollut myyntimenestys.

Cargolux Airlines oli 747-8F -koneen ensimmäinen asiakas ja vastaanotti koneen lokakuussa 2011. Yhtiö oli myös alkuperäisen 747-400F -rahtikoneen avausasiakas vuonna 1993 tapahtuneen toimituksen myötä. Nyt tilattu kone saapuneen Cargoluxin laivastoon korvaavaan vanhempaa kalustoa maaliskuussa 2015.

44-vuotiaan rahtiyhtiön laivasto koostuu yhdeksästä 747-8F- ja yhdestätoista 747-400F -koneista. Vuoden 2013 aikana uudet 8F-koneet osoittivat luotettavuutensa ja niillä operoitiin päivittäin huimat 16 tuntia, joka on koko lentorahtialan korkein käyttömäärä.

Boeingin 747-8F -kone tarjoaa asiakkaille 16 prosenttia enemmän rahtitilavuutta verrattuna alkuperäiseen 747-400F-rahtikoneeseen. Konetyypin suurimmat asiakkaat ovat Cargolux ja Nippon Cargo Airlines. Matkustajaversion 8I:n suurin asiakas on Lufthansa. Vuonna 2010 ensilentonsa tehneen koneen eri versioita on tilattu kaikkiaan 120 kappaletta joista reilut puolet on toimitettu asiakkaille.

Boeing odottaa pitkällä aikavälillä rahtimarkkinoinden elpymisen alkavan vuoden 2014 aikana. Ennusteiden mukaan seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana lentoyhtiöt tarvitsevat 790 suurkonetta kuten Boeingin 747-8 intercontinental.