Delta Air Linesin lennolla olleen CRJ-900 -koneen kova laskeutuminen tallentui useista kuvakulmista

Tuho_1Delta Air Linesin lennolla DL4819 onnettomuuteen 17. helmikuuta 2025 joutuneen EndeavorAirin operoiman Bombardier CJR-900 -matkustajakoneen kova laskeutuminen ja sitä seurannut onnettomuus tallentui valvontakameroihin, mutta myös lentokoneen ohjaamosta kuvattuun videoon, jossa koneen siiven menetys ja kääntyminen katolleen näkyvät. Lentoposti.fi arvioi aiemmin, että kova laskeutuminen olisi yksi onnettomuuteen myötävaikuttaneita tekijöitä.

AA_CRJ700Endeavor Airin lentäjät laskeutuivat Bombardier CRJ-900 -koneella Toronton Pearsonin kiitotielle 23 talvisissa olosuhteissa puuskaisten tuulten vallitessa.

Sosiaalisessa mediassa julkaistun videomateriaalin mukaan matkustajakoneen oikeanpuoleinen laskuteline pettää maakosketuksen jälkeen ja koneen oikeanpuoleinen siipi ottaa kiinni maahan, jonka jälkeen kone pyörähtää vauhdilla ympäri. Ylösalaisin liukuva matkustajakone syttyy tuleen jättäen peräänsä paksun mustan savun.

Toronto_crash_1 Koneessa oli yhteensä 80 henkilöä, joista 18 toimitettiin sairaalahoitoon. Toistaiseksi ei ole raportoitu kuolonuhreista. CRJ-900 -matkustajakonetta operoidaan normaaleilla lennoilla neljän hengen miehistöllä. Koneessa on silloin kaksi lentäjää ja kaksi matkustamohenkilökunnan jäsentä.

Lento-onnettomuudet ovat usein monen eri tekijän summia ja kova laskeutuminen on niistä vain yksi osa. Muita vaikuttavia tekijöitä voivat mahdollisesti olla myös sääolosuhteet, kiitotieolosuhteet, lentokokemus ja lentäjien väsymys. Nämä asiat selvittää onnettomuustutkinta, jonka osalta vastuu on Kanadan TSB:llä. Mukana tutkinnassa on myös Yhdysvaltain NTSB.  MH

 

 

 

Lue myös: