EADS Innovation Works on kehittänyt uudentyyppisen alumiinipaneelin, joka estää lentoaseman rakennuksia häiritsemästä ILS-mittarilähestymissignaalia. Uuden teknologian myötä rakennukset voidaan tuoda entistä lähemmäs kiitoteitä ja silti taata lentoliikenteelle häiriötön ja turvallinen lasku. EADS Innovation Worksin kehittämä uudenlainen patentoitu erikoismuotoiltu alumiinipaneeli estää rakennuksien aiheuttaman sironnan, joka haittaisi ILS-mittarilähestymismenetelmiä. Rakennuksien päällystämiseen käytettävien alumiinipaneelien asennussuunnitelmissa käytetään Airbusin, EADS Innovation Worksin ja ENAC yliopiston (Ecole Nationale de l'Aviation Civile) suunnittelemaa ELISE-ohjelmistoa (Exact Landing Interference Simulation Environment). ELISE-ohjelmalla mallinnetaan miten paneelit olisi asennettava, jotta rakennuksen koko, suuntaus sekä paikka huomioidaan ILS-lähestymislaitteisiin. Itse ELISE-ohjelmistoa on käytetty satojen lentoasemarakennusten mittauksiin useilla lentoasemilla vuoden 2012 alusta lähtien. Asiakkaina ovat olleet mm. Wienin ja Varsovan lentokentät. Ensimmäisen kerran uutta teknologiaa on käytetty Airbusin omassa C65-hallissa Toulousessa A330-kokoonpanolinjaston alueella. Ilman uuden tyyppistä panelointia halli aiheuttaisi häiriöitä läheiselle kiitotielle 14R/32L. Käyttämällä ELISE-ohjelmistoa määrittämään paneelien asennuspaikat on C65-hallista tullut lähes näkymätön suhteessa ILS-signaaliin. Ohjelmiston mukaan vain rakennuksen kymmenen ylintä metriä piti päällystää alumiinipaneeleilla. Teknologiaa markkinoidaan asiakkaille Airbusin ProSky -tytäryhtiön kautta. Uusi teknologia antaa mahdollisuuden rakentaa paikkoihin jotka on ennen pitänyt jättää tyhjilleen. "Uudenlaisella suunnittelulla on mahdollista ottaa maailmanlaajuisesti käyttöön jopa 100 neliökilometriä lentoasemien joutomaata. Teknologia mahdollistaa terminaalien ja lentokonehallien rakentamisen uusiin paikkoihin. Samanlainen uusi mahdollisuus koskee myös lentoasema-alueen rajojen välittömään läheisyyteen rakentamista", sanoo Airbusin ProSky:n toimitusjohtaja Paul-Franck Bijou.
|
|||