Ensimmäinen Finnairin koneen hätäliukuevakuointi - OTKES löysi Embraerin savuhavainnon syyn

Finnair_Norra_E190(päivitys 17.30) Onnettomuustutkintakeskus aloittaa turvallisuustutkinnan Turkuun sunnuntaina 3. joulukuuta hätälaskun tehneen Finnairin Embraerin savuhavainnosta ja koneen evakuoinnista. Kyseessä on ilmeisesti ensimmäinen suomalaisen koneen hätäliukuevakuointi. Savun alkulähde selvisi jo maanantain paikkatutkinnassa.

"Onnettomuustutkintakeskuksen kahden hengen tutkijaryhmä saapuu Turkuun maanantaiaamuna", kertoo OTKESin ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen Lentoposti.fi:lle.

Finnairin lennolla ollut Norran operoima Embraer E190 -matkustajakone (OH-LKE) oli lähtenyt matkaan Helsinki-Vantaalta ja määränpäänä oli Göteborg. Lennon aikana matkustamossa tehtiin savuhavainto ja ohjaajat päättivät laskeutua lähimmälle lentokentälle, joka oli Turku.

Laskeutumisen jälkeen ohjaajat rullasivat koneen rullaustielle, jossa matkustajat evakuoitiin koneen hätäpoistumisteiden liukujen kautta. Lennolla oli neljän hengen miehistö ja noin 100 matkustajaa.

OTKES_aaltonen_2017"Onnettomuustutkintakeskus käynnistää tapahtumasta turvallisuustutkinnan. Savun lähdettä selvitetään. Ohjaajat saivat savusta indikaation myös ohjaamoon", jatkaa OTKESin Aaltonen.

Savun lähde voi olla esimerkiksi jokin laite tai järjestelmä mutta se voi johtua mahdolllisesti myös jäänpoistokäsittelystä.

Päivitys: Onnettomuustutkintakeskus kertoi maanantaina kello 16.27 selvittäneensä savun hajun lähteen. Tutkintaryhmä paikansi sen Embraerin rikkoutuneeseen ilmastointilaitteeseen.

Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun suomalainen matkustajakone evakuoidaan todellisessa tilanteessa ilmalla täyttyvien hätäliukujen kautta. Ensimmäinen Suomessa tapahtunut liukuevakuointi tapahtui kuitenkin jo vuonna 1994, kun kiitotien ulkopuolelle sivuluisussa ajautunut tunisialaisen Air Liberté Tunisie McDonnell Douglas MD-83 -kone evakuoitiin Kajaanissa 3. marraskuuta.

"Nyt tutkinnan kohteena on tapahtumien lisäksi siten myös evakuointi. Päämääränä on saada aikaan hyvä selvitys evakuoinnista ja sen toimivuudesta. Näin vaaratilanteesta saadaan kaikkia osapuolia ja muitakin maita esimerkiksi koulutusasioissa hyödyttävää aineistoa", avaa Aaltonen.

Yksi oleellinen osa tutkintaa on pelastustoimien käynnistyminen. Samaten selvitetään, ottivatko matkustajat esimerkiksi matkatavaroita mukaan kun he poistuivat koneesta. Finnairin turvademossa lennon alussa on jo jonkin aikaa painotettu, että hätätilanteessa käsimatkatavarat on jätettävä koneeseen.

Finnairin Embraer E190 on jo siirretty pois rullaustieltä ja odottaa tutkimuksia asematasolla. Kone vapautetaan takaisin lentoyhtiölle, kun onnettomuustutkijat ovat saaneet paikkatutkinnan päätökseen. Yhden lentokoneen puuttumisella voi olla vaikutuksia Finnairin liikenneohjelmaan.

Koneen lennontallentimet irrotettu jo sunnuntai-iltana ja niitä tutkitaan lähiaikoina. Samoin miehistöä kuullaan tulevien päivien aikana ensimmäisten joukossa. Myös matkustajia tullaan informoimaan tutkinnasta ja sen syistä. Heitä saatetaan haastatella myös kyselyllä tapahtumasta.

OTKES:n loppuraportin odotetaan valmistuvan viimeistään vuoden kuluttua mutta mahdollisesti jo aiemminkin.

Edellinen vaaratilanne sattui Turun lentoasemalla lokakuussa 2017. Tuolloin Cityjetin SAS:lle operoima CRJ900 -matkustajakone pyörähti kovalla nopeudella tulosuuntaansa nähden ympäri kiitotiellä laskukiidon aikana.

Päivitys 10.55: Korjattu tieto Suomessa ensimmäisenä tapahtuneesta evakuoinnista.

Päivitys 17.30: Lisätty tieto savun hajun alkulähteestä.

Lue myös: