Finnairin A321-koneiden liikenteeseen palauttamisen aikataulu täysin avoin - toiveena nopea ratkaisu

A321ER_6Finnair selvittää erilaisia vaihtoehtoja voidakseen palauttaa kahdeksan Airbus A321 -kapearunkokonetta takaisin liikennöintiin mahdollisimman pian. Vaihtoehtoja selvitetään istuimen valmistajan sekä istuinpäällisen valmistajan kanssa. Toistaiseksi siis noin kolmannes Finnairin kapearunkokapasiteetista on poissa käytöstä ja kapasiteettivajetta paikataan nyt kahdella liettualaisyhtiö DAT LT:n vuokrakoneella.

Finnair kertoi Lentoposti.fi:lle, että sen tarkastelussa on useita eri ratkaisuvaihtoehtoja, joita pohditaan istuimen valmistajan Recaron sekä toistaiseksi nimeämättömän istuimen päällisen valmistajan kanssa.  

A321ER_5Prosessin kestoa Finnair ei lähde tällä hetkellä arvioimaan, mutta työn alla on erilaisia vaihtoehtoja, jotta A321-koneet voitaisiin palauttaa takaisin liikennöintiin mahdollisimman pian. Mahdollista käynnissä olevaa teknistä tarkastelua vesipesun vaikutuksista istuimien palosuojaukseen ja sellaisen aikatauluun Finnair ei kommentoinut. 

Mahdollisia muita ratkaisuita voisivat olla myös muiden lentoyhtiöiden päällisten käyttö, mikäli niitä on varastossa sekä poikkeuslupa ilmailuviranomaiselta, kun kyseessä on pitkäkestoinen haastava tilanne, jossa istuinpäällisiä on pesty ohjeiden mukaan, mutta vastoin nykytiedon ohjeistusta. Finnair ei kommentoinut harkitsemiaan ratkaisuita, mutta kertoi olevansa yhteydessä myös ilmailuviranomaisten kanssa prosessin aikana.

Finnair_A321_TOTilanne kävi ilmi osana Finnairin jatkuvaa laadun- ja jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaa. Ongelma koskee kahdeksaa A321-konetta, jotka ovat OH-LZM, OH-LZN, OH-LZO, OH-LZP, OH-LZR, OH-LZS, OH-LZT ja OH-LZU. Näistä koneista ensimmäinen OH-LZM on toimitettu Finnairille jo vuonna 2017.

Yllättävään kapasiteettivajeeseen Finnair on vastannut vuokraamalla liettualaiselta DAT LT:ltä kaksi Airbus-konetta (Lue uutisemme aiheesta: Finnair paikkaa konevajettaan vuokrakapasiteetilla - korvaavia koneita liettualaiselta DAT LT:ltä).

Wet lease -sopimus koneista ja miehistöistä on tehty nyt noin kahden viikon ajaksi. Vuokrakoneilla korvataan valikoidut lennot. Toinen vuokrakoneista on A321 ja toinen pienempi A320-kone. Tämä tuo osaltaan vaikutuksia lentojen operointiin, kun käytetty konetyyppi vaihtuu.

Finnair voi paikata lentoja mahdollisesti myös Norran ATR 72-500 ja Embraer 190 -kalustolla sekä kahdella Jettimelta aiemmin vuokratuilla 189-paikkaisilla Boeing 737-800 -koneilla mikäli niille suunniteltu liikenneohjelma mahdollistaa lisälennot.

Finnair ei pysty tällä hetkellä arvioimaan tilanteen kestoa, mutta toivoo luonnollisesti mahdollisimman pikaista ratkaisua, jotta asiakkaat pääsevät häiriöttä kohteisiinsa.

Finnairin laivastossa on 15 A321-konetta, joista yli puolet on nyt poissa käytöstä. Yhteensä Finnairilla on 30 Airbus A320-sarjan kapearunkokonetta, joista kahdeksan A321-konetta on konemäärässä lähes kolmannes. Finnairin A321-koneet tarjoavat kapasiteettia 209 matkustajapaikan verran per kone.

Finnair perui maanantailta 13. lokakuuta ja tiistailta 14. lokakuuta noin 40 lentoa. Peruutukset luonnollisesti jatkuvat, kun merkittävä osa kapasiteetista on poissa käytöstä. 

Lue myös: