Ensimmäinen matkustamouudistuksen läpikäynyt Nordic Regional Airlinesin (Norra) operoima Embraer 190 aloitti lennot Finnairin reiteillä 28. lokakuuta 2024. Uudistettua matkustuskokemusta tarjoava koneyksilö on lentänyt jo useamman lennon kotimaassa ja Euroopassa tarjoten entistä parempaa matkustuskokemusta. Finnair on jo aiemmin uudistanut Airbus A350- ja A330-laajarunkokoneidensa sekä Norran operoimien ATR 72-500 -potkuriturbiinikoneiden matkustamot. Nyt yhtiön viimeisin hanke eli Embraer-laivaston matkustamouudistus on edistynyt ensimmäisen uuden matkustamon sisältävän koneyksilön käyttöönottoon. Näin Finnair lisää matkustusmukavuutta myös lyhyemmillä reiteillään. Norran operoima Embraer 190 (OH-LKH) palasi Ison-Britannian Exeterissä tehdystä modifikaatiosta Helsinki-Vantaalle 28. lokakuuta 2024. Exeterin lentokentällä toimii mm. Exeter Aerospace, joka tarjoaa MRO-palveluita (Maintenance, Repair and Overhaul) Embraer 190 -koneille. Saman päivän aikana koneyksilö aloitti myös kaupalliset lennot Finnairin reiteillä. Seuraava matkustamouudistuksen kohteena oleva E190-kone (OH-LKN) lensi Exeteriin 27. lokakuuta. Alkuperäinen tavoiteaikataulu on hieman venynyt, sillä hankkeen julkistuksen yhteydessä hankkeen kerrottiin valmistuvan vuosien 2024 ja 2025 aikana. Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön tulosjulkistuksen yhteydessä E190-koneiden matkustamouudistuksen valmistuvan vuoden 2026 aikana. Finnair uudistaa seitsemän E190-konetta talvikaudella 2024-2025, ja loppujen koneiden matkustamot uusitaan talvikaudella 2025-2026. Tavoitteena on saada koko12 Embraer-lentokoneen laivasto valmiiksi kevääseen 2026 mennessä. "Halusimme luoda asiakkaillemme harmonisen, raikkaan ja kutsuvan matkustusympäristön. Mukana on kaukoliikennekoneistamme tuttuja tummansinisen ja harmaan sävyjä sekä puulaminaattipintoja", kertoo lennonaikaisesta asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Eerika Enne Finnairilta. Matkustamouudistuksen jälkeen paikkamäärä pysyy samana eli kaikissa Finnairin E190-lentokoneissa on 100 matkustajaistuinta. Uudistetun matkustamon värimaailma ja tunnelma on suunniteltu sopimaan yhteen Finnairin uudistetun laajarunkolaivaston matkustamon sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman uuden Schengen-loungen kanssa. "Uudistetun matkustamon rivien 1-9 istuin tarjoaa hieman enemmän mukavuutta muotoilunsa ja pehmusteidensa myötä. Ensimmäisten rivien istuimet myös kallistuvat hieman, kun taas riviltä 10 alkaen istuin ei kallistu. Palvelukonsepti säilyy ennallaan matkustamouudistuksen yhteydessä", kertoi Enne. Yksi matkustamouudistuksen tavoitteista on ollut koneen painon vähentäminen, mikä tarkoittaa entistä pienempää polttoaineenkulutusta ja siten pienempiä hiilidioksidipäästöjä. Paino on siksi ollut yksi tekijä materiaalivalinnoissa. Samassa yhteydessä Embraer-koneiden matkustamon valaistus on vaihdettu LED-pohjaiseksi. Matkustamouudistuksessa Embraer-koneisiin ei asennettu lennonaikaista nettiyhteyttä. Uudistuksessa on Finnairin mukaan kyse normaalista elinkaarihallinnasta. "Sekä matkustamon etuosan että takaosan istuin ovat kevyempiä kuin aiemmat Embraer-matkustamon istuimet, ja myös matkustamon matto on valmistettu aiempaa kevyemmästä materiaalista. Muutoksilla paino vähenee jopa noin 150 kg per kone", mainitsi Enne Finnair ei ehtinyt keskiviikon 30. lokakuuta aikana palata Lentoposti.fi:lle käytetystä matkustajaistuintyypistä. Recaron valikoimassa Embraer-koneisiin on tarjolla SL3710 ja BL3710 -istuimet. Norran operoimia Embraer-koneita käytetään monilla Finnairin reiteillä Suomessa ja muualla Euroopassa, pääasiassa lyhyemmillä reiteillä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Finnairin 12 E190-konetta on otettu käyttöön joulukuusta 2006 lähtien ja uusin koneyksilö on vastaanotettu vuonna 2011. Lue myös;
|
|||