Tasaluvun perjantaina 11. joulukuuta rikkoneen Herculeksen alatyyppi on HC-130J Combat King II. Sitä operoi 71st Rescue Squadron, joka kuuluu 347th Rescue Groupiin. Kone siirtolennettiin eilen Mariettasta Georgiasta samassa osavaltiossa sijaitsevaan uuteen kotitukikohtaansa Moody Air Force Baseen Valdostaan. HC-130J on tarkoitettu SAR-etsintä- ja pelastustoimintaan (Search and Rescue). Se soveltuu vastaavaan toimintaan myös taistelukentällä (CSAR, Combat Search and Rescue). Kone voi esimerkiksi tankata pelastushelikoptereita rahtitilan lisäpolttoainesäiliöistä. HC-130 operoi tyypillisesti pimeän vallitessa yönäkölaitteiden avulla.
Prototyyppi YC-13 teki ensilentonsa 23. elokuuta 1954 (kuvassa). Yhdysvaltain ilmavoimat sai ensimmäisen Hercules-koneensa 9. joulukuuta vuonna 1956. USAF on tyypin suurin operaattori. Sillä on niin perinteisiä C-130-koneita kuin uudempia C-130J Super Herculeksia. Kun A-version potkureissa oli kolme lapaa, J:ssä niitä on kuusi. Ohjaamossa kellomittarit ovat vaihtuneet suuriin nestekidenäyttöihin. Herculeksen jyhkeä ulkonäkö sen sijaan on yhä entisensä.
Herculesta on valmistettu erilaisina versioina noin sataan eri tehtävään. Koneilla huolletaan LC-130-suksivarustuksessa Etelämantereen tukikohtia ja sen WC-130-erikoisversiot lentävät hurrikaanien keskelle. Onpa kuljetuskoneesta rakennettu myös raskaasti aseistettu AC-130-tulitukiversio. Herculeksella on koemielessä toimittu myös lentotukialukselta. Koneesta on myös kaupallinen LM-100J-versio. T.T. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: Tiukkaa puljaa nelimoottorisilla (video)
|
|||