Airbus on tänään aloittanut ensimmäisen A350 XWB -matkustajakoneen loppukokoonpanon upouudella tuotantolinjalla Toulousessa Ranskassa. Eri puolilta Eurooppaa kuljetettuja runko- ja siipikomponetteja ryhdytään kasaamaan kokonaiseksi lentokoneeksi. Ensimmäisenä yhdistettiin koneen etu- ja keskirungot (kuvassa). Keskirungon pituus on 19,7 metriä ja eturungon 21 metriä (kuva oikealla). Nyt valmistuvaa koneyksilöä käytetään tyyppihyväksyntään kuuluvissa staattisissa maatesteissä eikä sitä ole tarkoitettu lentämään. Koelento-ohjelmaan kuuluvalle ensilennolle nousevan, seuraavaksi valmistuvan A350 XWB -koneen (MSN1) kokoonpano alkaa ensi kesänä. Eturunko lennätettiin Toulouseen St. Nazairesta Airbus A300-600ST Super Transporterilla eli lempinimen Beluga saaneella kuljetuskoneella 23. joulukuuta 2011. Keskirunko tuotiin samalta tehtaalta 4. huhtikuuta. Lähiviikkoina saapuu myös takarunko Saksasta Hampurin Finkenwerderin tehtaalta. Heti sen jälkeen kokoonpanolinjalle tuodaan koneen siivet Filtonista Englannista. Tässä vaiheessa asennetaan sivu- ja korkeusvakaajat. Kone saa myös laskutelineet alleen. Finnair on tilannut kokonaan komposiittirakenteisia Airbus A350 XWB -koneita, mutta ei ota niitä vastaan ensimmäisten asiakkaiden joukossa. (kuvat aukeavat suuremmiksi klikkaamalla)
|
|||