Ensimmäiset FOC-kokoonpanossa olevat maavoimien NH90-kopterit valmiit

NH90_FOC_1Maavoimien ensimmäiset lopullisessa kokoonpanossa olevat Eurocopter NH90-helikopterit ovat valmistuneet Patrian kokoonpanolinjalta Hallista. Myöhässä oleva projekti käynnistyi jo vuonna 2004. Työt aiemmin valmistuneiden helikoptereiden muokkaamiseksi FOC-tasolle on aloitettu.

Ensimmäinen FOC-varustettu (Final Operational Configuration) Eurocopter NH90-helikopteri on luovutuskunnossa maavoimille Patrian tehtailla. Ruotsi on jo vastaanottanut yhden FOC-viimeistellyn helikopterin. Muutostöitä aiemmin valmistettuihin Suomen ja Ruotsin NH90-koptereihin tehdään ns. retrofit-asennuksina vuosien 2013-2018 aikana.

Kaikkiaan Patria on toimittanut 15 NH90-helikopteria Suomen maavoimien käyttöön ja ne ovat kolmessa eri konfiguraatiossa. Viisi ensimmäisenä käyttöönotettua NH90-helikopteria on IOC-varustuksessa (Initial Operational Configuration), seitsemän IOC+ ja kolme IOC++ -tasolla.

Patria-Aviationin-johtaja-Lassi-Matikainen”Suomen viiden IOC-varustellun koneyksilön osuus kaikkien viidentoista kopterin muutostöiden vaatimasta ajasta on noin puolet”, sanoo Patria Aviationin johtaja Lassi Matikainen.  

Ruotsin ilmavoimat on vastaanottanut Patrialta kaikkiaan neljä helikopteria, joista FOC-varusteltu on koulutuskäytössä Ranskassa. Ruotsin projektin osalta aikataulun venyminen jatkuu, koska se lopetti NH90-kaluston vastaanottamisen neljännen kopterin jälkeen. Ruotsi osti amerikkalaisvalmisteisia Blackhawkeja siirtymäajaksi.


Huoltopalveluita koko pohjolassa

Patrian kokoonpanolinjalta valmistuu kaikkiaan 29 Eurocopter NH90-kopteria, joiden lisäksi yhtiötä työllistävät aiemmin valmistuneiden koptereiden muutostyöt. Tähtäimessä on saavuttaa keskeinen rooli NH90-helikoptereiden huollossa pohjolassa.

Tämä takaisi töiden jatkumisen useiksi vuosiksi. Ensimmäiset NH90- kopterit ovat jo käyneet 600 lentotunnin huollossa Suomessa ja Ruotsissa.

NH90_FOC_2Yhtiöllä on jo nyt huoltopiste Tukholmassa mutta maan viivästyneen kopterihankinnan takia asiat ovat vielä alkuvaiheessa. Myös Norjan Barduforssista ollaan luomassa Utin kaltaista tukikohtaa, jossa Patria tarjoaisi huoltopalveluja. Raskashuollot tehtäisiin edelleen Suomessa.

Patrian vankka kokemus NH90-projektista näkyy myös yhtiön kehittämästä ballistisesta suojauksesta. Matkustajia pienikaliiberisilta aseilta suojaava ratkaisu on asennettavissa tai purettavissa pois muutamien tuntien aikana. Vastaavantasoista ratkaisua ei ole tarjolla muilta valmistajilta.

Patrian oivallus on myös alkuperäisen kolhuille turhan herkän komposiittilattian korvaaminen vanerilla. Puuteollisuuden tuotteiden avulla ratkottua ongelmaa on saatu kaupattua myös muille toimijoille. Lentokonevaneri on perinteinen suomalainen huipputuote.