Etelä-Korealainen KAI esitteli KF-21 Boramae -hävittäjän prototyypin - ensilento vuonna 2022

KF21_Boramae_KAIKAI (Korea Aerospace Industries) esitteli perjantaina 9. huhtikuuta uuden kotimaisen KF-21 Boramae -hävittäjän prototyypin. Boramae eli Haukka muistuttaa ulkoisesti paljon Lockheed-Martinin F-22 Raptoria. Etelä-Korea vaikuttaa hankkeen myötä nousevan harvinaiseen modernin hävittäjän valmistamiseen kykenevien valtioiden harvaan joukkoon.

Etelä-Korean ja Indonesian KF-X / IF-X -yhteishankkeen roll out -tilaisuus järjestettiin 9. huhtikuuta 2021 Etelä-Korean Sacheonissa. Päivänvaloon tuotiin uusi KAI KF-21 Boramae -hävittäjä, jonka kehittämisestä osapuolet solmivat aiesopimuksen jo vuonna 2010.

KF21_Boramae_indonesiaRoll out -tilaisuudessa olivat paikalla mm. Etelä-Korean presidentti Moon Jae-In, puolustusministeri Suh Wook, puolustushankintaohjelmista vastaava johtaja Kang Eun-Ho sekä Indonesian puolustusministeri Prabowo Subianto.

Ulkoiselta olemukseltaan KF-21 Boramae muistuttaa hyvin paljon maailman parhaaksi kehuttua Lockheed Martin F-22 Raptor -ilmaherruushävittäjää. Boramaen nokan muodot, ilmanottoaukot, sivuvakaajat ja kaksimoottorisuus vaikuttavat tutuilta juuri Raptorista.

Häiveominaisuuksiltaan se jäänee Raptorista ja uudemmasta F-35 Lightning II -häivehävittäjästä, sillä ainakin asekuorma kuljetetaan ainoastaan ulkoisissa ripustimissa. Toinen merkittävä ero on kaksipaikkainen versio, jota edellämainituista amerikkalaisista häivehävittäjistä ei ole tarjolla. Boramaeta valmistetaan yksi- ja kaksipaikkaisena versiona.

KF21_Boramae_KAI_2KoreaTV:n lähetyksen mukaan uusi hävittäjä olisi pituudeltaan 16,9 metriä, siipien kärkiväli olisi 11,2 metriä ja koneen korkeus olisi 4,7 metriä. Toimintamatkaa hävittäjälle luvataan 2900 kilometriä ja kahden GE F414 -moottorin myötä lentonopeus olisi 2200 km/h / 1,8 Machia.

KAI kehittää KF-21 Boramae -hävittäjää yhdessä Etelä-Korean ja Indonesian kanssa. KF-X /IF-X -hankkeessa on mukana merkittävä määrä kansainvälisiä alihankkijoita.

Esimerkiksi AESA-tutkan kehittäjä on Hanwha Systems, jonka kanssa kehitystyössä ovat olleet mukana Elta Systems sekä Saab ja LIG Nex1. Saab ilmoitti vuonna 2017 kehittävänsä AESA-tutkajärjestelmän algoritmeja korealaiseen hävittäjäohjelmaan.

Etelä-Korea omistaa hankkeesta 60 prosenttia, Indonesia 20 prosenttia ja KAI yhteistyökumppaneineen loput 20 prosenttia.

KAI_KF21_assembly_1KF-21 Boramae (001) -prototyyppikoneella on edessään merkittävä maakoeohjelma, jonka jälkeen ensilentoa odotetellaan toteutuvaksi keväällä 2022. KAI aikoo rakentaa kaikkiaan kuusi koelentokonetta, joista osa olisi kaksipaikkaisia versioita.

Tuotannon odotetaan alkavan vuonna 2026 ja ensimmäiset 40 KF-21 -hävittäjää suunnitellaan toimitettavan Etelä-Korealle vuoteen 2028 mennessä. Kaikkiaan Etelä-Korean odotetaan ottavan käyttöön 120 Boramae-hävittäjää vuoteen 2032 mennessä. Indonesia puolestaan saisi hankkeessa 50 KF-21 -hävittäjää sekä teknologiansiirtoa. 

KF-21 Boramaen on määrä korvata Etelä-Korean ilmavoimien ikääntyvää McDonnell Douglas F-4E Phantom sekä Northrop F5E/F Tiger II -hävittäjäkalustoa.

Etelä-Korea nousee KAI:n hankkeen myös harvinaiseen hävittäjävalmistajamaiden joukkoon, jossa ovat tähän mennessä olleet Yhdysvallat, Venäjä, Ruotsi, Kiina, Ranska. Saksa. Iso-Britannia ja Espanja.

KAI:n aiempaa tuotantoa on mm. T-50 Golden Eagle -suihkuharjoituskone, jota on valmistettu noin 200 koneyksilön verran. Se on käytössä mm. Korean ilmavoimien taitolentoryhmä Black Eaglesilla. Samaa konetyyppiä KAI ja Lockheed Martin tarjosivat yhdessä Yhdysvaltain ilmavoimille seuraavaksi suihkuharjoituskoneeksi.

Etelä-Korea tilasi vuonna 2014 myös 40 Lockheed Martin F-35A Lightning II -hävittäjää, jotka hankitaan Yhdysvaltain ja Etelä-Korean hallitusten välisenä FMS (Foreign Military Sales) -kauppana. Yhdysvallat myönsi vuonna 2013 myyntiluvan Etelä-Koreaan kaikkiaan 60 häivehävittäjästä.