Ethiopian Airlines tiedotti maanantaina 11. maaliskuuta, että tutkintaryhmä on löytänyt sunnuntaiaamuna 10. maaliskuuta maahan syöksyneen Boeing 737 MAX 8 -koneen lennontallentimet. Niiden myötä tutkijat pääsevät todenteolla selvittämään onnettomuuskoneen lyhyen kuuden minuutin lennon tapahtumia. Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX 8 syöksyi maahan sunnuntaiaamuna kello 8.44. Matkustajakone oli noussut Addis Abeban Bolen kansainväliseltä lentokentältä vain kuusi minuuttia ennen turmaa. Lennon ET302 määränpää oli Kenian Nairobi. Turmassa menehtyivät kaikki koneessa olleet 157 ihmistä. Matkustajat edustivat 35 eri kansallisuutta. Mukana ei ollut suomalaisia. Turmapaikalta on nyt löydetty koneen molemmat lennontallentimet. Niistä DFDR (Digital Flight Data Recorder) tallentaa lukuisia parametrejä koneen eri järjestelmistä. Toinen tallennin on CVR (Cockpit Voice Recorder) eli ohjaamoäänten tallennin. Se tallentaa ohjaamon ja mahdollisten matkustajakuulutusten ääniä sekä koneen järjestelmien antamia äänivaroituksia. Tässä vaiheessa tiedetään, että turmakoneen lentäjä ehti ilmoittaa lennonjohtoon ongelmista koneessa ja aikeesta palata takaisin lähtökentälle. Erikoista lentoturmassa on sen vastaavuus toiselle uudelle Boeing 737 MAX 8 -koneelle sattuneen onnettomuuden kanssa. Lokakuussa 2018 Lion Airin kone syöksyi mereen vain 13 minuutin lennon jälkeen. Ilmailuviranomainen julkisti ensimmäisen turman jälkeen marraskuussa 2018 EAD-lentokelposuusmääräyksen koskien kaikkien Boeing 737 MAX -koneiden korkeusvakaajan automaattitrimmin toimintaa. Samankaltaisuuden seurauksena Kiina, Indonesia ja muutamat yksittäiset lentoyhtiöt Ethiopian Airlines, Cayman Airways ja Royal Air Maroc ovat asettaneet MAX-koneensa lentokieltoon. Ne edustavat 115 maadoitetulla koneella lähes kolmannesta kaikista toimitetuista MAX 8 -koneista. Yhdysvaltain FAA ja Euroopan EASA eivät ole ilmoittaneet vastaavista toimista. Etiopiassa tapahtuneen lentoturman tutkintaa avustavat Yhdysvaltain FAA, NTSB, Boeing sekä moottorivalmistaja CFMI:n edustaja GE. Ethiopian Airlines on perustettu vuonna 1945. Se operoi modernilla yli 100 lentokoneen laivastolla yli 100 kansainväliseen kohteeseen viidellä eri mantereella. Laivaston keski-ikä on nuori ja koneina on mm. Boeingin 787 Dreamlinereita sekä Airbusin A350-900 -laajarunkoja. Laivastossa on vielä neljä turmakoneen kanssa samanlaista Boeing 737 MAX 8 -konetta. Kaikkiaan Boeing on toimittanut asiakkailleen noin 350 Boeing MAX -konetta. Niillä lentää 54 eri operaattoria. Suomessa ja Helsinki-Vantaalla Boeing 737 MAX 8 -koneilla lentää ainakin Norwegian, flyDubai, Turkish Airlines, Icelandair, Smart Wings ja TUIfly Nordic. Lapin kentille MAX 8 -koneella on lentänyt viime aikoina lisäksi TUI Airlines Nederland. Boeing 737 MAX -koneet ovat uusin versio vuonna 1967 ensilentonsa tehneestä suositusta Boeing 737 -koneesta. MAX-koneissa on mm. uudet suuremmat polttoainetehokkaat moottorit, joiden myötä niihin asennettiin nyt kovasti tapetilla ollut MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) -järjestelmä (muutoksista voi lukea tarkemmin aiemmasta uutisestamme). Onnettomuuskoneen virallinen FAA:n (Federal Aviation Administration) tyyppihyväksyntätunnus on Boeing 737-8. Kyseessä on uudelleenmoottoroitu seuraaja 737-800 -koneille. Yleisesti käytetty 737 MAX 8 on valmistajan markkinointinimi. Koneen uusimmankin version tyyppihyväksyntä perustuu edelleen alkuperäiseen, jo vuonna 1967 saatuun hyväksyntään. Lue myös:
|
|||