EU:lta 3 miljardia euroa Yhtenäisen Euroopan Taivaan rakentamiseen - SES2+ -hanke harppaa eteenpäin

Taivas_1Euroopan komissio allekirjoittaa uuden kumppanuussopimuksen ilmaliikenteen hallintapalveluja tarjoavien osapuolten kanssa. Lentoyhtiöt, lentokenttäoperaattorit ja lennonvarmistuspalveluiden tarjoavat saavat jopa 3 miljardia EU-rahoitusta Euroopan ilmatilan hallinnnan uudistamiseksi.

Tämänpäiväinen SESAR-hankkeen (Single European Sky) sopimus tähtää Euroopan ilmatilan hallinnan suorituskyvyn parantamiseen. Hankkeella varaudutaan tulevaan liikenteen kasvuun, turvallisuuden parantamiseen sekä säästöihin ja ympäristövaikutusten  vähentämiseen.

Violeta_Bulc_2014_1"Tämänpäiväinen sopimus on erittäin suuri saavutus EU-alueen ilmailulle muuttaen lennovarmistusjärjestelmää tehden siitä fiksumman, halvemman vihreämmän ja turvallisemman",iloitsi komissaari Violeta Bulc.

Euroopan ilmatilan tehottomuuden arvioidaan aiheuttavan vuosittain lähes 5 miljardin euron ylimääräiset kustannukset lentoyhtiöille ja niiden asiakkaille. Euroopan ilmatilassa lentää päivittäin noin 33 000 lentoa.

Lentoliikenteen odotetaan myös kasvavan vauhdikkaasti ja vuoteen 2020 mennessä Euroopan ilmatilassa ennustetaankin lentävän päivittäin jopa 40 000 lentoa. Vuoteen 2035 mennessä lentoliikenteen odotetaan kasvavan nykyisestä 50 prosentilla noin 14,4 miljoonaan vuosittaiseen lentoon.

"Se on myös tärkeä askel kohti Yhtenäisen Euroopan Taivaan toteutumiseksi. Nämä projektit muuntuvat taloudelliseksi hyödyksi koko EU:lle tuoden yli 400 miljardin euron kasvun BKT:een, luoden yli 300 000 uutta työpaikkaa ja säästäen 50 miljoonaa tonnia CO2-päästöjä",päätti Bulc.


Vuosikausien kehitysprojekti

SESAR JU (Single European Sky ATM Research Joint Undertaking) -hanke perustettiin vuonna 2007 koordinoimaan ilmaliikenteen hallintaan liittyviä tutkimus- ja kehitysprojekteja. Se tähtää uuden sukupolven ATM-järjestelmän (Air Traffic Management) kehittämiseen kasvavan lentoliikenteen tarpeisiin.

Single European Sky:n SES I -hanke aloitettiin vuonna 2004, jolloin ilmaliikenteen hallinnasta tehtiin osa EU:n liikennepolitiikkaa. Vuonna 2009 esiteltiin SES II -paketti, joka sai uusimman SES 2+ päivityksen kesäkuussa 2013.

 

Uusi kehitysryhmä toteuttaa hanketta

Nyt perustettu erityinen SESAR Deployment Alliance (SDA) keskittyy hankkeen tuomien uudistusten käyttöönottoon. Mukana on useita operatiivisia toimijoita.

Mukana SDA:ssa ovat A6 Deployment Manager Alliance, joka koostuu lennovarmistuspalveluiden tarjoajista. Mukana on viisi Euroopan yhdeksästä toiminnallisesta ilmatilalohkosta.

Siihen kuuluvat Saksan DFS, Ranskan DSNA, Espanjan ENAIRE, Italian ENAV ja Englannin NATS. Yhteistyötä tehdään myös Puolan PANSA:n ja ANSP-palveluntarjoajien COOPANS-allianssin kanssa. Sen jäseniä ovat Itävallan AustroControl, Kroatia Control, Irlannin IAA, Ruotsin LFV ja Tanskan Naviair.

Lentoyhtiöitä ryhmässä edustavat A4 Airlines, jossa ovat mukana Air France-KLM, EasyJet, IAG ja Lufthansa. Niiden tehtävänä on  auttaa nopeuttamaan ATM-hankkeiden kehittämistä yhteistyössä SDA:n kanssa.

Lentoasemia edustaa SDAG Group of Airports johon kuuluu 25 Airports Council Internationalin (ACI) lentoasemaa.

Sesar Deployment Alliance

Lue lisää tuoreimmista käänteistä Single European Sky -hankkeesta aiemmasta uutisestamme: