Eurofighterin nokka ja uusi E-Scan AESA-tutka asennettiin DLR:n Airbus A320 ATRA -koneeseen

A320ATRA_toAinutlaatuinen koelento-ohjelma käynnistyi, kun Saksan ilmailu- ja avaruuskeskuksen DLR:n (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) Airbus A320 ATRA (Advanced Technology Research Aircraft) nousi koelennolle varustettuna Eurofighter-hävittäjän nokkakuvulla. Sen sisään asennetaan yhteiseurooppalaisen Eurofighter-hävittäjän tuleva elektronisesti skannaava E-Scan Mk1 AESA-tutka (Active Electronically Scanned Array).

Saksan Braunschweigista nousi 21. tammikuuta 2025 ilmaan erikoisempi Airbus A320 -lentokone (D-ATRA). Kyseessä on DLR:n A320 ATRA -koelentokone, johon Airbusin Manchingin tehtaan insinöörit ovat modifioineet Eurofighter-hävittäjän nokkakuvun. Sen sisään on asennettu uusi kehitteillä oleva E-Scan Mk1 AESA -tutka.

A320ATRA_noseconeVarmistaakseen uuden nokkarakenteen toimivuuden ja lentoturvallisuuden on A320 ATRA -koneen nokka suunniteltu uudelleen sekä vahvistettu alkuperäisestä. Kaikki muutokset on toteutettu menetelmin, jotka tyyppihyväksynnän omistajan Airbus Commercial Aircraftin mukaisia.

Koelentokoneen matkustamoon asennetaan seuraavaksi laaja Eurofighter-koelentojärjestelmä mukaanlukien hävittäjän avioniikkajärjestelmä sekä tarvittavat virtalähteet ja jäähdyttimet.

A320ATRA_taxiUuden tutkajärjestelmän koelento-ohjelma suoritetaan yhteistyössä Airbusin, DLR:n ja Saksan Bundeswehrin kanssa. Onnistuneen ensilennon jälkeen koelento-ohjelma voidaan aloittaa vielä kuluvan vuoden aikana.

Koelento-ohjelma toteutetaan DLR:n A320 ATRA -koneella Eurofighterin sijaan useammasta syystä. Matkustajakoneen operointi saadaan käyntiin nopeammin, jonka lisäksi merkittävää etua tuo pidempi toiminta-aika. Kehityshanke nopeutuu, kun tutka saadaan nopeammin ja pidemmäksi aikaa taivaalle.

Eurofighter_ECRSMk2E-Scan Mk1 AESA -tutkajärjestelmä integroidaan viimeisimmän sukupolven Eurofighter-hävittäjiin. Tällaisia ovat ainakin Espanjan Halcón I ja Saksan Quadriga -hävittäjät. Uusi tutkajärjestelmä kehittää Eurofighterin suorituskykyjä ilmasta-ilmaan sekä ilmasta-maahan -operaatioissa. Mukana on myös elektronisen sodankäynnin toimintoja.

Uuden tutkajärjestelmän kehitystyö alkoi vuonna 2014 Italian, Ison-Britannian, Saksan ja Espanjan yhteishankkeella. Tuolloin tämä tunnettiin vielä nimellä Captor-E.

EF_ecaptor_pirateYhteiseurooppalaisesta ECRS-tutkajärjestelmästä (European Common Radar System) on kolme eri versiota. Niistä Mk0 on Kuwaitin ja Qatarin Eurofightereissa, Saksan ja Espanjan Eurofighterit saavat Indran ja Hensoldtin kehittämän Mk1-version ja Ison-Britannian Typhoonit saavat BAE:n kehittämän Mk2-version, jossa on mukana laajasti elektronisen sodankäynnin hyökkäyskykyjä.

Lue myös: