Ilmailuviranomainen on määrännyt Airbus A350-1000 -laajarunkokoneissa käytettävät Rolls-Royce Trent XWB-97 -moottorit tarkastuksiin. Syynä on Cathay Pacificin lennolla Hongkongista tapahtunut moottoripalo. Määräys koskee kaikkiaan 86:n Airbus A350-1000 -koneen moottoreita.
Euroopan ilmailuviranomainen EASA on määrännyt pakolliset tarkastukset kaikkiin Rolls-Royce Trent XWB-97 -moottoreihin, joita käytetään Airbus A350-1000 -laajarunkoneissa. Tarkastuksen kohteena on polttoainejärjestelmän letkut ja liitokset, jotka tulee tarkastaa mahdollisten vaurioiden varalta. Tarkastukset tulee tehdä 3-30 päivän aikaikkunassa riippuen yksittäisen moottorin huoltohistoriasta. Taustalla on 1. syyskuuta 2024 Cathay Pacificin lennolla CX383 Hongkongista Zürichiin tapahtunut moottoripalo pian lentoonlähdön jälkeen. Lentäjät sammuttivat moottoripalon palonsammutusjärjestelmällä ja palasivat takaisin lähtökentälle Hongkongiin polttoainekuorman keventämisen jälkeen noin tunti ja 15 minuuttia lähdön jälkeen. ICAO:n Annex 13 mukaan tapahtuma on luokiteltu vakavaksi vaaratilanteeksi. Moottoripalon kärsinyt koneyksilö oli viiden vuoden ikäinen. Tutkimuksissa selvisi moottoripalon syy, joka oli polttoainejärjestelmän vaurio. Polttoainejärjestelmän taipuisaan putkeen oli tullut vaurio, joka johti hallittavissa olevaan tulipaloon. Se aiheutti moottorin suojiin lämpövaurioita niin sisä- kuin ulkopinnoille. Tapauksen juurisyyn selvittäminen jatkuu edelleen. Moottorivalmistaja Rolls-Royce on julkaissut operaattoreille työohjeen korjaustoimien suorittamiseksi. Korjaustoimet voidaan toteuttaa irrottamatta moottoria siivestä. Cathay Pacific löysi erilaisia vaurioita 15:n A350-1000 -koneen moottoreiden polttoainejärjestelmistä. Cathaylla on 48 Airbus A350-laajarunkokonetta, joista 18 on pidempiä A350-1000 -koneita. EASA:n tarkastusmääräys koskee Trent XWB-97-moottoreita. Airbus A350-900 -koneissa käytettävät Trent XWB-84 -moottorit ovat samankaltaisia, mutta niissä on eroavaisuuksia suunnittelun sekä käyttöhistorian osalta. EASA:n mukaan olemassa olevan tiedon valossa tarkastuksia ei tarvitse tässä vaiheessa laajentaa. EASA:n antama SIB-lentokelpoisuusmääräys on alustava ja se voi johtaa vielä uusiin lentokelpoisuusmääräyksiin. Airbus A350 -koneilla on hyväksyntä yli 180 minuutin ETOPS-lentoihin (Extended Twin Operations), joka antaa moottoririkossa option jopa 370 minuutin pituiseen lennon jatkamiseen yhdellä moottorilla. ETOPS-hyväksytyllä konetyypillä voi toisen voimanlähteen vikaantuessa jatkaa turvallisesti yhdellä moottorilla viranomaisen katsomaan rajaan saakka. Normaalioperaatioissa kaksimoottorisella matkustajalentokoneella on oltava sellainen enimmillään 60 minuutin lentomatkan päässä. Tarkastusmääräys ei siis koske esimerkiksi Finnairinkin käyttämiä Airbus A350-900 -laajarunkokoneita, joissa on Rolls Royce Trent XWB 84 -moottorit. Tarkastukset koskevat vain saman konetyypin suurempaa mallia, jossa on tehokkaammat Trent XWB-97 -moottorit. Airbus A350-1000 -koneilla lentävät Cathay Pacificin lisäksi Qatar Airways, British Airways, Virgin Atlantic, Etihad Airways ja Japan Airlines.
|
|||