Vuosittainen Ruotsin ilmavoimien päälentonäytös Flygvapnets huvudflygdag järjestettiin lauantaina 24. elokuuta 2024 Etelä-Ruotsin Ronnebyssa F 17 -lennoston tukikohdassa. Noin 38 000 katsojaa saapui tiukkojen turvatarkastusten läpi seuraamaan esityslinjalla nähtyjen ensilinjan hävittäjien sekä historiallisten ilma-alusten lentoja.
Huvudflygdag on pääasiassa ilma- ja puolustusvoimien rekrytointitilaisuus, joten se on maksuton tapahtuma. Kuluvan vuoden teema oli erityisesti pohjoismainen yhteistyö kaikkien pohjoismaiden ollessa nyt Naton jäseniä. Teeman puitteissa näytöksessä oli mukana hävittäjäkoneita myös Suomesta, Tanskasta ja Norjasta. Näytöksessä lensivät lisäksi Ison-Britannian ja Saksan Eurofighter Typhoon -hävittäjät.
F 17 eli Blekingen lennosto on perustettu vuonna 1944 eli tänä vuonna tulee 80 vuotta sen perustamisesta. Vuosikymmenten aikana tukikohdassa on lennetty lukuisilla eri konetyypeillä. Suihkukoneilla siellä on lennetty jo 70 vuoden ajan ja nykyisin lennoston muodostavat kaksi Gripen-laivuetta. Vuonna 2011 lennosto siirtyi käyttämään yksinomaan nykyisiä JAS 39C/D -version Gripeneitä. F 17 -lennoston komentaja eversti Anders Jönsson kertoi perjantaina toivottaessaan valokuvaajat tervetulleiksi seuraamaan näytöksen harjoitusta, että edellisen kerran päälentonäytös järjestettiin Ronnebyssä vuonna 2019. Hän muisteli myös erityisesti vuoden 2004 päälentonäytöstä, jolloin hän lensi Viggen-soolon.
Eversti Jönsson kertoi myös, että näytöksen järjestelyihin on osallistunut 3147 henkilöä ja paikalle odotetaan jopa 50 000 katsojaa. Kaksi vuotta sitten Uppsalan näytöksessä oli peräti 180 000 katsojaa, johon ilmiselvästi vaikutti Tukholman läheisyys.
Tällä kertaa näytöstä saapui seuraamaan noin 38 000 katsojaa. He joutuivat kulkemaan näytösalueelle tiukkojen turvatarkastusten läpi. Ruotsissa on tällä hetkellä turvallisuustilanteesta johtuen kielletty laukkujen tuominen yleisötapahtumiin. Ilmavoimien päälentonäytös oli kuitenkin saanut poikkeusluvan ja laukut oli sallittu.
Turvajärjestelyt olivat erittäin tiukat ja heti aamusta porttien avauduttua kello 8 oli turvatarkastukseen noin puolen tunnin jonotus. Turvatarkastuksessa suoritettiin kaikille henkilöille käsin ruumiintarkastus, jonka lisäksi kaikki laukut tutkittiin tarkasti myös käsin. Osa pysäköintialueista sijaitsi tukikohdan aitojen sisäpuolella, joka tarkoitti myös näiden ajoneuvojen turvatarkastamista.
Sosiaalisessa mediassa oli esillä kommentteja, joiden mukaan siirtyminen etäparkkialueelta turvatarkastuksen läpi lentonäytösalueelle oli kestänyt jopa kolme tuntia. Monet kertoivat myös jättäneensä jonotuksen kesken ja päätyneensä seuraamaan lentonäytöstä kauempaa näytösalueen ulkopuolelta.
Vuoden 2024 näytökseen osallistuivat Ruotsin ilmavoimien kaikki lentokone- ja helikopterityypit lukuunottamatta uutta SK 40 eli Grob G 120TP -koulukonetta. Ruotsin ilmavoimat on tilannut kymmenen konetta, joista ensimmäiset kolme toimitettiin huhtikuussa 2023. Syytä konetyypin poissaololle näytöksestä ei kerrottu.
Myöskään Ukrainalle lahjoitettavat Saab S 100D Argus -tutkavalvontakoneet eivät olleet mukana näytöksessä. Sen sijaan usein Suomessakin usein lentävä elektronisen tiedustelun kone Gulfstream S 102D Korpen oli mukana maanäyttelyssä.
Mielenkiintoisimmat vierailijat olivat Norjan ilmavoimien kaksi F-35A -hävittäjää, jotka saapuivat Ronnebyhyn perjantaina. Saapuessaan koneet tekivät yhden läpilaskun ja sen jälkeen laskeutuivat jarruvarjoa käyttäen.
Toisen F-35A -hävittäjän odotettiin mahdollisesti osallistuvan lauantain näytöksessä kansainvälisen muodostelman ylilentoon. Koneet olivat kuitenkin esillä vain maanäyttelyssä, koska Norjan ilmavoimilla ei ole F-35 -esityslentäjää.
Suomen Ilmavoimien Hornet-soolon esitti tämänvuotinen pääesityslentäjä Petteri "Loudeater" Kairinen. Hornet oli mukana myös kansainvälisen osaston ylilennossa sekä A330 MRTT -ilmatankkauskoneen vetämässä muodostelmassa.
Muodostelmissa piti olla mukana myös Tanskan ilmavoimien erikoismaalattu F-16 -hävittäjä, mutta se oli vikaantunut sooloesityksensä jälkeen ja joutui jäämään pois. Kyseessä oli sama kone joka vikaantui myös RIAT-lentonäytöksessä Englannissa heinäkuussa. Näytöksessä oli mukana myös Swedish Air Force Historic Flightin lentäviä museokoneita: J 29F Tunnan, J 32B Lansen, J 35J Draken ja AJS 37 Viggen. Ne lensivät sooloesitykset sekä muodostelmalennon ja olivat esitteillä maanäyttelyssä. Muita museokoneita näytöksessä olivat Saab B 17A, Harvard, Spitfire, Cavalier Mustang II, SK 61 Bulldog sekä Saab Safireilla lentävä Team 50.
Ronnebyssä nähtiin myös siviiliviranomaisten ilma-aluksia, joita edustivat Ruotsin turvallisuusvirasto MSB:n käytössä oleva Saabin operoima Fire Boss -palosammutuslentokoneen toimintanäytös. Toinen siviiliviranomainen oli Ruotsin rannikkovartiosto Kustbevakning, jonka de Havilland Canada DHC-8-311AQ -potkuriturbiinikone osallistui maanäyttelyyn. Flygvapnets huvudflygdagin järjestelyvastuu kiertää eri lennostojen välillä ja edellisen kerran näytös järjestettiin Uppsalassa elokuun lopulla vuonna 2022. Viime vuonna näytöstä ei järjestetty ilmavoimien lukuisten operatiivisten tehtävien vuoksi. Ruotsin ilmavoimat täyttää sata vuotta vuonna 2026, jolloin on odotettavissa normaalia suurempi päälentonäytös. HK
|
|||