FAA julkisti lopulliset työohjeistukset tiettyjen Boeing 737 MAX 9 -koneiden palauttamiseksi taivaalle

NTSB_AS1282_2Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA hyväksyi 24. tammikuuta perusteelliset tarkastus- ja huoltomenetelmät, joiden jälkeen ovitulpparatkaisulla varustetut Boeing 737 MAX 9 -koneet (737-9) voidaan palauttaa turvallisesti taivaalle. FAA määräsi nämä tietyt konetyyppinsä edustajat lentokieltoon 6. tammikuuta 2024.

"Määräsimme Boeing 737-9 -koneet lentokieltoon vain tunteja Portlandin yllä tapahtuneen vaaratilanteen jälkeen ja teimme selväksi ettei konetyyppi lennä ennen kuin se on taas turvallinen. Olemme useiden viikkojen tiedonkeruun jälkeen saaneet varmuuden tilanteesta ja nyt FAA:lla on vahvistus siitä, että voimme siirtyä tarkastus- ja huoltovaiheeseen", sanoi FAA:n johtaja Mike Whitaker.

FAA hyväksyi toimintamenetelmät tarkasteltuaan perusteellisesti 40 lentokoneen yksityiskohtaisten tarkastusten tuloksia. FAA kutsui kokoon myös CARB-ryhmän (Corrective Action Review Board), joka koostuu lentoturvallisuuden asiantuntijoista.

737MAX9MED_1Nyt julkistettujen ohjeistuksien mukaisesti toteutettujen tarkastus- ja huoltotoimien jälkeen jokainen ovitulpalla varustettu Boeing 737 MAX 9 on alkuperäisen suunnittelun mukaisessa kunnossa ja on turvallinen operointiin. Mikään koneyksilöistä ei lennä ennenkuin nyt määrätyt työt on suoritettu määräysten mukaisesti.

Määräys koskee tiettyjen pulttien, ohjauskiskojen ja liitosten tarkastuksia sekä yksityiskohtaisia visuaalisia tarkastuksia ovitulpan molemmin puolin niihin liittyvien komponenttien osalta. Lisäksi määräys vaatii tarkastamaan kiinnikkeiden kireyden ja mahdollisten epätavallisten havaintojen korjaustoimien toteuttamisen.

Lue myös: