FF-1 nostettiin jalustalle - Ilmavoimien Fokkerista muistomerkki Pirkkalaan

fokker_ff1_pirkkala1218_ilmavoimat(Päivittynyt 11.12.) Ilmavoimien entinen Fokker-kuljetuskone (FF-1) on nostettu jalustalle muistomerkiksi Pirkkalan tukikohdan portin läheisyyteen. Tämä koneyksilö on lentänyt signaalitiedustelun tehtävissä. Ilmavoimilla on ollut myös kaksi muuta Fokkeria, jotka palvelivat mm. laskuvarjohyppykoneina.

Fokker-muistomerkkiä ei ole vielä virallisesti paljastettu, mutta kone on ollut pylväiden varassa jo jonkin aikaa. Koska muistomerkki sijaitsee varuskunnan aitojen sisällä, suuri yleisö pääsee näkemään sen vasta ensi kevään avoimien ovien päivänä.

Sotilaskoneiden nostaminen muistomerkeiksi on vanha perinne. Aiemmin Pirkkalan sotilaskodin lähellä on tolppaan nostettuna Saab 35 Draken. Vastaavia ns. Gate Guardian -koneita löytyy muualtakin Ilmavoimien tukikohdista.

Ilmavoimat_KauhavaRovaniemellä on Folland Gnat varuskunnan portin ulkopuolella. Entisessä Kauhavan varuskunnassa on muodostelmassa kaksi Fouga Magister -suihkuharjoituskonetta (vasemmalla). Tikkakoskella on pylvään nokassa BAE Systems Hawk.

Jämsän Hallin keskustasta läheltä lentokenttää löytyy Saab 35 Draken, joka on ensimmäinen naapurissa Patrian tehtailla koottu konetyypin edustaja. Drakeneita on esillä myös Turun, Rovaniemen, Pudasjärven ja Kittilän lentokentillä tai niiden läheisyydessä.

Rissalassa Ilmavoimien tukikohdan aitojen sisäpuolella on tolpan nokassa MiG-21BIS-hävittäjä. Kuopion lentoaseman edustalla pitkään ollut MiG-21F jouduttiin siirtämään paloharjoituskäyttöön, koska se oli päässyt niin huonokuntoiseksi.

Fokkerit korvasivat DC-3-kaluston

Ilmavoimat käytti 80-luvun alkuun asti kuljetuskoneina Finnairilta ostettuja mäntämoottorisia Douglas DC-3 -koneita. Yksi niistäkin oli muunnettu signaalitiedustelukäyttöön. Rissalassa vuonna 1978 tapahtuneen DC-3-koneen (DO-10) onnettomuuden jälkeen tarve uudesta kuljetuskoneesta muuttui polttavaksi.

ff3_ilmavoimatAluksi 1980 vuokrattiin Kar-Airin kautta Islannista kaksi käytettyä 60-luvulla valmistunutta Fokker F.27 Mk 100 Friendship -potkuriturbiinikonetta (FF-1 ja -2). FF-1:n ensilento tapahtui 26. huhtikuuta 1965.

Fokkerit ostettiin Ilmavoimille omaksi jo vuonna 1982. Kolmanneksi hankittiin uutena Fokker F.27 Mk 400 Troopship, joka on konetyypin sotilasversio. Se oli varustettu muita Fokker F.27 -koneita suuremmalla rahtiovella ja matkustamon sivuseinäpenkeillä.

FF-3-tunnuksen saanut kone otettiin käyttöön 1984. Viimeinen DC-3-lento Ilmavoimissa tehtiin joulukuussa 1984. FF-1 muokattiin signaalitiedusteluun soveltuvaksi. Tehtävästä kertovat ulospäin koneen erilaiset antennit (otsikkokuvassa).

Kaksi muuta Fokkeria palvelivat monipuolisesti Puolustusvoimia mm. laskuvarjopudotuksissa, henkilökuljetuksissa sekä erilaisissa rahtilentotehtävissä. Aluksi Fokkerit lensivät Kuljetuslentolaivueessa Utista, sittemmin Tikkakoskelta ja aivan viime vuodet Tukilentolaivueesta Pirkkalasta.

Suomen Ilmavoimien Airbus C295M -kuljetuskone CC-1.2000-luvulle tultaessa Fokkereita alettiin poistaa käytöstä. Ensimmäisenä lähti FF-2 maaliskuussa 2004. Se luovutettiin harjoitusvälineeksi Poriin Winnovan lentokoneasentajakoulutukseen. Uusimman FF-3:n ohjaamon avioniikkaa sen sijaan päivitettiin 2002 vastaamaan moderneja vaatimuksia.

Samoihin aikoihin käynnistettiin vertailu uuden kuljetuskoneen hankkimiseksi. Valinta osui Airbus Military CASA 295M -tyyppiin. Niitä ostettiin kaksi (CC-1 ja -2) ja koneet otettiin vastaan maaliskuussa 2007.

Tarve korvata myös vanha signaalitiedusteluun käytettävä FF-1 johti kolmannen CASA-koneen hankintaan 2011 (CC-3). SIGINT-käyttöön varusteltiin Lockheed Martinin toimittamalla järjestelmällä aiemmin tullut CC-1.

Uusin Fokker F.27 -kone FF-3 poistettiin käytöstä 2013. Sekin päätyi Poriin koulutusvälineeksi.

FF-1 oli viimeinen käytössä vielä ollut Fokker. Ensimmäisen kerran se lensi Ilmavoimien väreissä 18.8.1980.

Viimeinen lento ennen muistomerkiksi sijoittamista tapahtui 23.11.2015. Nyt FF-1 siis viettää eläkepäiviään Pirkkalan tukikohdassa. T.T.

Lue myös:

Juttu päivittynyt 11.12: lisätty tieto FF-1:n ensimmäisestä ja viimeisestä lennosta Ilmavoimissa.