Finnair aikoo lopettaa lähtöselvityspalvelun economy-luokassa matkustavilta. Vastaisuudessa selvityksen voi tehdä internetissä, tekstiviestillä tai lentoaseman automaateilla. Helsinki-Vantaalla lähtöselvitystiskejä muutetaan baggage drop -pisteiksi. Myös automaattien määrää lisätään. Osa lähtöselvityspisteistä jää priority-matkustajien käyttöön. Niitä tarvitaan edelleen myös erityistilanteita varten. Finnair perustelee muutosta matkanteon sujuvoittamisella, mutta taustalla on luonnollisesti myös pyrkimys säästöihin. Työtehtävistä on käynnistetty neuvottelu henkilökunnan kassa. ”Ennen lentoasemalle saapumista tehtävä lähtöselvitys on vallitseva käytäntö valtaosalla lentoyhtiöistä ja yleistynyt meidänkin asiakkaidemme keskuudessa ripeästi. Sen avulla matkan alku sujuu joustavasti ja asiakkaan kannalta ikävä jonottaminen lentoasemalla vähenee”, toteaa Finnairin asiakaspalvelutoiminnoista vastaava johtaja Anssi Komulainen. ”Kokonaisuudessaan matkustajan tie terminaaliaulan ovelta turvatarkastukseen selkeytyy ja nopeutuu. Asiakasta opastetaan ja ohjataan kentällä entistä paremmin”. Finnair tarjoaa useita vaihtoehtoja lähtöselvityksen tekemiseen ennen lentoasemalle saapumista: Matkustaja voi tehdä lähtöselvityksen internetissä tai matkapuhelimella jonottamatta silloin, kun se hänelle sopii jopa 36 tuntia ennen koneen lähtöä. Lentoaseman itsepalveluautomaateilla lähtöselvityksen tekeminen on myös helppoa ja vaivatonta. Lunastamalla istuinpaikan ennakkoon esimerkiksi yhdessä matkustavat voivat varmistaa viereiset istuinpaikat. Paikkavarauksen voi tehdä edelleen myös ilmaiseksi internetsivuilla 36 tuntia ennen lennon lähtöä avautuvan lähtöselvityksen yhteydessä.
|
|||