Finnair aloittaa keskustelut mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa yhteisyrityksen muodostamisesta. Mahdollisen yhteisyrityksen tarkoituksena on laajentaa Finnairin jalansijaa Pohjoismaissa kustannustehokkaasti ja siten vauhdittaa Finnairin kasvustrategiaa. Tavoitteena on perustaa uusia asemapaikkoja ja laajentaa yhtiön reittiverkostoa Pohjoismaissa.
Finnair aikoo perustaa Euroopan liikenteensä hoitamiseen uuden Joint Venture -yhteystyöyrityksen. Uudella yhtiöllä tulisi olemaan useampia solmukenttiä Pohjoismaissa tai lähialueilla. Finnairin tavoite on uuden yhteistyön myötä katkaista kapearunkoliikenteen tappiot ja laajentaa kotimarkkinoitaan Pohjoismaihin, Baltiaan ja Venäjän lähialueille, jolloin kotimarkkinat laajenisivat jopa 30 miljoonaa asiakasta kattavalle alueelle. Lufthansan kotimarkkina-alue esimerkiksi käsittää noin 100 miljoonaa asiakasta.
Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan eurooppalaisten syöttöliikenneyhtiöiden verkosto näyttää 2-3 vuoden kuluttua hyvin erilaiselta. Lufthansa siirtää lentojaan German Wingsin alle ja Iberia perustaa Iberia Expressiä. Tulossa on erittäin kylmä talvi lentoyhtiöille ja ennen kesää moni yhtiö on vaikeuksissa tai konkurssissa.
Vehviläisen mukaan Finnairilla on kolme vaihtoehtoa lähiliikenteensä kanssa. Oma liikenne kilpailukykyiseksi, uusi kumppani operoimaan osaa Finnairin kapearunkoliikenteestä tai operoimaan jopa kaikki lennot Finnairin kapearunkoliikenteestä. Vaihtoehdon kolme eli kaiken lähiliikenteen ulkoistamista, jolloin Finnair olisi vain kaukoliikenneyhtiö, Vehviläinen ei toivo tapahtuvan. Pudotuspeli on käynnissä ja Finnair aikoo tulla ulos voittajana ja yhtenä Pohjoismaiden johtavana yhtiönä.
Neuvottelut Joint Venturesta ovat lähdössä liikkeelle eri lentoyhtiöiden kanssa. Useat yhtiöt ovat jo olleet kiinnostuneita yhteistyöstä Finnairin kanssa. Tavoitteena on saada ratkaisu aikaan kesään mennessä. Juna on liikkeellä eikä se pysähdy toteaa Vehviläinen. Uusi kustannustehokas Joint Venture yhtiö perustetaan joka tapauksessa. Aikaa henkilöstön kanssa neuvotteluihin on viikkoja ei kuukausia. Uuden perustettavan yhtiön operaatioiden on määrä alkaa vuoden 2013 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Vehviläisen mukaan tärkeintä on löytää kumppaniksi uudensukupolven lentoyhtiö. Aikomuksena ei ole yhdistyä suurten ja perinteisten yhtiöiden kuten Lufthansan tai SAS:n kanssa, sillä kahdesta elefantista ei saa tiikeriä. FlyBe ja Norwegian eivät myöskään ole mukana neuvotteluissa. Finnairin nimi ei Euroopan taivailta katoa vaan se tulee olemaan osana uuden yrityksen ilmeessä ja nimessä. Pohjoismaisen menestystarinan tekemiseksi tarvitaan Vehviläisen mukaan 100-150 koneen laivasto. Finnair tarvitsee yhtiössä ison äänivallan vaikuttaakseen yhtiön suuntaan ja strategisiin päätöksiin mutta pääomistajuus ei ole välttämätöntä. Myös British Airwaysin ja Iberian IAG-yhteistyön kaltainen JBA -yhteistyö (Joint Business Agreement) on jatkossa mahdollinen vaihtoehto.
Mikä on JBA-yhteistyö?
JBA:ssa kumppanit jakavat liikevaihdon, kulut ja varat.