Finnairilla kaikkien aikojen paras vuosineljännes

A350_AMS_boarded_HELFinnairin 3. neljänneksen liikevaihto kasvoi 2,3 prosenttia vertailukaudesta 637,1 miljoonaan euroon (622,7). Toiminnallinen liiketulos puolestaan kasvoi 64,2 miljoonaan euroon (26,7). Koko alkuvuoden liikevaihto pysyi vuoden 2014 tammi-syyskuun tasolla, 1 738,5 miljoonaa (1 731,8). Toiminnallinen liiketulos parani 22,9 miljoonaan (-27,1).

Heinä–syyskuussa 2015 toiminnallinen EBITDAR oli 115,1 miljoonaa euroa (80,1). Liiketoiminnan nettorahavirta oli 62,6 miljoonaa euroa (-8,9) ja investointien nettorahavirta -2,8 miljoonaa euroa (-15,1). Osakekohtainen tulos oli 0,29 euroa (0,11).

Yksikkökustannus ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) kiintein valuuttakurssein laski 0,8 prosenttia vertailukaudesta. Yksikkötuotto (RASK) kiintein valuuttakurssein laski 0,6 prosenttia vertailukaudesta. Lisäpalveluiden matkustajakohtainen myynti nousi 29 prosenttia vertailukaudesta 9,79 euroon per matkustaja.

A350_AMS_vauramo"Finnairin toiminnallinen tulos ylsi kausiluonteisesti vahvimmalla kolmannella neljänneksellä 64,2 miljoonaan euroon, mikä on Finnairin kaikkien aikojen paras vuosineljännestulos. Liikevaihto oli 637 miljoonaa euroa eli reilut kaksi prosenttia viimevuotista suurempi", kertoo toimitusjohtaja Pekka Vauramo tulostiedotteessa.

"Rohkaisevan tuloksen taustalla on muun muassa ydinliiketoimintamme matkustajaliikenteenkäyttöasteen ja lipputuottojen kasvu sekä reipas lisäpalvelumyynti. Matkapalveluissa Aurinkomatkat paransi tulostaan selvästi."

"Matkustajaliikenteen kannattavuus parani vuodentakaiseen verrattuna kaikilla liikennealueilla paitsi kotimaassa, jossa teemme tappiota useilla reiteillä. Tähän emme voi olla tyytyväisiä, ja meidän on sopeutettava kapasiteettia paremmin kysyntää vastaavaksi", Vauramo linjasi.

Finnairin tulosparannukseen vaikutti liikevaihdon kasvun lisäksi kustannusten lasku. Kustannussäästöjä saavutettiin muun muassa henkilöstökuluissa. Finnair myös hyötyy edelleen polttoaineen hinnan laskusta, joka välittyy suojauspolitiikan vuoksi kustannuksiimme viiveellä ja asteittain.

"Arvioimmekin polttoainekustannustemme laskevan tulevilla neljänneksillä liikenteen kasvusta huolimatta vanhojen suojaustemme erääntyessä. Lisäksi saimme myötätuulta aasialaisten myyntivaluuttojemme vahvistumisesta euroon nähden", valotti Vauramo taustaa.

FIN_A350_1stFLT_LDGFinnair sai 7. lokakuuta ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä käyttöönsä huippumodernin A350 XWB -laajarunkokoneen. Se parantaa Vauramon mukaan kaukoliikenteen kustannuskilpailukykyä ja asiakaskokemusta merkittävästi.

Finnairin ensimmäinen A350-900 -kone siirtyi leasingyhtiö CEGASin omistukseen 6. lokakuuta. Samassa yhteydessä myös seuraava kone myytiin CEGASille.

Kyseisen myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyn kerrottiin syyskuussa parantavan Finnairin vuoden 2015 jälkimmäisen puoliskon liiketulosta noin 70 miljoonalla eurolla. Finnair kertoi Q3 tiedostustilaisuudessa, että myyntitulot huomioidaan vuoden viimeisen neljänneksen tuloksessa.

"Ensi kokemuksemme konetyypistä ovat vastanneet odotuksiamme, ja odotamme innokkaasti A350-laivastomme kasvua. Ensi vuoden toisen neljänneksen alussa meillä on nykyisen aikataulun mukaan käytössä jo viisi A350-konetta ja vuoden lopussa seitsemän", Varamo sanoo.

Uudet koneet tuovat lisäkapasiteettia ja mahdollistavat kasvustrategian erityisesti Kiinan markkinoilla, jossa lentomatkustuksen kysyntä on talouskasvun hidastumisesta huolimatta säilynyt vahvana. Ensi vuonna Finnair aloittaa lennot Kiinan Guangzhouhun ja Japanin Fukuokaan, sekä lisää lentoja myös Atlantin liikenteessä Miamiin ja Chicagoon.

"Kaukoliikenteen kapasiteetin kasvu edellyttää vaihtomatkustustarpeen tyydyttämiseksi myös kapearunkokapasiteetin lisäämistä. Tulemmekin jo ensi kesänä lisäämään Euroopan-liikenteen kapasiteettia."

"Tulevaa kasvua silmällä pitäen rahoitusasemamme on nyt hyvä. Rahavirta oli kuluneella neljänneksellä vahva ja likvidit varamme yli puoli miljardia euroa."

Vauramo myös kiitti kaikkia finnairilaisia hyvästä vuosineljänneksestä.

"On ollut ilo nähdä, millaisen yhteenkuuluvaisuuden ja sitoutumisen tunteen pitkään odotettujen uusien A350-koneiden saapuminen luo. Tästä meidän on hyvä aloittaa uuden kasvun vaihe", toimitusjohtaja totesi.

Tammi–syyskuu 2015

  • Liikevaihto vuoden 2014 tammi–syyskuun tasolla, 1 738,5 miljoonaa euroa (1 731,8).
  • Toiminnallinen liiketulos parani 22,9 miljoonaan euroon (-27,1).
  • Toiminnallinen EBITDAR oli 171,7 miljoonaa euroa (133,1).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 164,0 miljoonaa euroa (39,8) ja investointien nettorahavirta 86,4 miljoonaa euroa (126,3).
  • Yksikkökustannus ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) kiintein valuuttakurssein kasvoi 0,7 prosenttia vertailukaudesta.
  • Yksikkötuotto (RASK) kiintein valuuttakurssein laski 0,6 prosenttia vertailukaudesta
  • Osakekohtainen tulos oli 0,13 euroa (-0,33)
  • Lisäpalveluiden matkustajakohtainen myynti nousi 22 prosenttia vertailukaudesta 9,81 euroon per matkustaja.
  • Tulosnäkymät ennallaan: toiminnallinen tulos vuonna 2015 on nollatasolla tai hieman positiivinen.


Lue myös: