Finnairin kaukolennot Ruotsista saivat ammattiliitot nokikkain matkustamohenkilöstön työehtokiistassa

A350_Fin_night_1(Päivittynyt 28.7. klo 13.16) Finnair, Palta ja ammattiliitot Pro sekä AKT ovat ajautuneet erikoisen työehtokiistan keskiöön hankkeessa, jossa Finnair alunperin pyrki työllistämään lomautettua henkilöstöään. Finnair lentää talvikaudella lisälentoja Ruotsista valikoituihin kohteisiin Aasiassa ja Yhdysvalloissa käyttäen oman henkilöstönsä sijaan Airpron kautta palkattua matkustamohenkilökuntaa. Kiistassa on kyse matkustamohenkilökunnan työehdoista sekä työnantajaliiton ja työntekijäliittojen välisistä sopimuksista.

Finnair ilmoitti 9. heinäkuuta käynnistävänsä talviaikataulukaudelle kaukolennot Tukholmasta Bangkokiin, Phuketiin ja Miamiin. Tavoitteena oli työllistää lomautettua omaa henkilöstöä sekä täyttää Norwegianin jättämää aukkoa Ruotsin kaukolentomarkkinoilla.

Finnair pyrki operaatiota varten hakemaan tilapäisiä muutoksia lentävän henkilökunnan työehtoihin. Ne koskivat Finnairin mukaan lepoaikojen järjestämistä ja siirtolentoja. Työehdoista päästiin sopuun yhtiön lentäjiä edustavan SLL:n kanssa, mutta matkustamohenkilökuntaa edustava AKT torppasi muutokset.

Julkistaessaan kaukolentohankkeen Finnair kertoi toteuttavansa operaation ulkoistetulla työvoimalla yhdessä Airpro:n kanssa joka on lentokenttäyhtiö Finavian tytäryhtiö. Finnairin toimet johtivat kahden perinteisen vahvan ammattiliiton AKT:n ja Pron väliseen konfliktiin, jossa on kyse Finnairin lennoilla työskentelevien lentoemäntien ja stuerttien työehdoista.

Finnairin omaa matkustamohenkilökuntaa edustaa Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys (SLSY). Sen osalta työehtosopimuksen sopijaosapuolet ovat AKT ja Palta. Airprolla on puolestaan matkustamohenkilökunnan työehtosopimus, joka on solmittu Ammattiliitto Pron ja Paltan kanssa.

AKT:n mukaan Paltan ja Pron välinen työehtosopimus on tasoltaan huomattavasti heikompi kuin AKT:n ja Paltan välinen Finnairilla käytössä oleva työehtosopimus. AKT toteaa myös, että sen ja Paltan solmimassa työehtosopimuksessa on sovittu työnantajan noudattavan työvoiman vuokrausta ja alihankintaa koskevissa sopimuksissa alan yleistä työehtosopimusta.

"Matkustamohenkilöstön kohdalla se tarkoittaa AKT:n näkemyksen mukaan Paltan ja AKT:n välillä solmittua työehtosopimusta", sanoo AKT:n vt. puheenjohtaja Pekka Lehtonen.

Prolla on ollut vuodesta 2017 alkaen Airpron matkustamohenkilökuntaa koskeva työehtosopimus Paltan kanssa. SLSY:n ja Paltan välinen matkustamohenkilöstöä koskeva työehtosopimus on puolestaan yleissitova.

"Emme voi kieltää omia jäseniämme työllistymästä voimassaolevan työehtosopimuksen mukaisilla ehdoilla. Moni matkustamohenkilökunnan jäsen on ollut työttömänä tai lomautettuna jo yli puolitoista vuotta", sanoi Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

AKT kertoo torjuneensa Finnairin esityksen yksipuolisista heikennyksistä AKT:n solmimaan matkustamohenkilökunnan työehtosopimukseen ja työehtoihin. AKT:n mukaan Paltan ja Pron sopimus on työehtoshoppailua, jossa Finnairin lomautetut työntekijät joutuvat ostamaan työpaikkansa takaisin huonommilla ja halvemmilla työehdoilla.

Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt on kertonut työnantajan mahdollistavan lomautetun matkustamopalveluhenkilöstön siirtymisen määräajaksi Airpron palvelukseen Ruotsista operoitaville lennoille, ja palata sen jälkeen olemassa olevaan työsuhteeseensa Finnairiin. Ruotsin operaation Finnair kertoi työllistävän noin 270 suomalaista.

AKT arvioi, että Finnair nostaisi halutut työehtomuutokset esiin loppuvuonna 2021 alkavissa työehtosopimusneuvotteluissa SLSY:tä edustavan AKT:n kanssa. AKT:n palkkasihteeri Johanna Tuomaala kommentoi Iltalehdelle 28. heinäkuuta, että Finnair vaikuttaisi yrittävän heikentää työehtoja koronatilanteen varjolla.

Iltalehti: Finnairin Ruotsista lähteville kaukolennoille palkataan matkustamohenkilöstö Airpron kautta – AKT tyrmistyi

Päivitys 29.7. kello 13.16 täsmennetty Airprolta tulevan matkustamohenkilökunnan olevan ulkoistettua työvoimaa vuokratyövoiman sijaan.

Lue myös: