Finnair julkisti tuloksensa, joka päätyi tappiolle neljättä vuotta peräkkäin. Vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi 11,7 % ja toiminnallinen liiketulos oli -31,6 miljoonaa euroa. Koko vuoden toiminnallinen tulos oli 60,9 miljoonaa euroa tappiollinen. Finnair suunnitteleekin nyt kumppanuutta vauhdittamaan kasvuaan Pohjoismaissa ja tavoittelee merkittävää kustannusten alennusta Euroopan-liikenteessä.
Globaali lentoliikenne on muuttunut viime vuosina merkittävästi, ja alalla on menossa samanlainen rakennemuutos, jonka useat muut toimialat ovat kohdanneet jo aikaisemmin. Tälle murrokselle ovat tyypillisiä markkinoiden vapautuminen, lisääntyvä kilpailu, ylikapasiteetti, konsolidoituminen, liittoumat sekä erikoistuminen. Toimialan globaalin konsolidoitumisen arvioidaan jatkuvan. Finnairin tavoitteena on hyödyntää tämän kehityksen mahdollisuudet.
Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen tuloksesta:
Finnair jatkoi kasvuaan vuonna 2011. Liikevaihtomme kasvoi odotustemme mukaisesti 11,6 prosenttia edellisvuodesta, ja säästöohjelmamme eteni tavoitteidemme mukaan. Valitettavasti korkea lentopetrolin hinta ja maailman talouden epävarmat näkymät vaikuttivat toimintaamme saavuttamiamme säästöjä enemmän, ja Finnairin toiminnallinen tulos oli 60,9 miljoonaa euroa tappiollinen. Tähän tulokseen emme tietenkään voi olla tyytyväisiä.
Vuoden puolivälissä kävi ilmeiseksi, että Finnairin on toteutettava merkittävä rakennemuutos, jotta se voisi katkaista tappiokierteensä ja rakentaa tulevaisuuden Finnairia strategiansa mukaisesti.
Finnair aloittaa keskustelut mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa yhteisyrityksen muodostamisesta. Mahdollisen yhteisyrityksen tarkoituksena on laajentaa Finnairin jalansijaa Pohjoismaissa kustannustehokkaasti ja siten vauhdittaa Finnairin kasvustrategiaa. Tavoitteena on perustaa uusia asemapaikkoja ja laajentaa yhtiön reittiverkostoa Pohjoismaissa.
“Asiakkaillemme tämä tarkoittaisi parempia yhteyksiä ja laajempaa reittivalikoimaa”, Vehviläinen lisää. “Hanke hyödyttäisi myös Aasian strategiaamme, kun syöttöliikenne Aasian-kohteisiin kasvaisi ja jalansijamme vahvistuisi keskeisissä kaupungeissa ympäri Pohjoismaita.”
Vuoden 2012 näkymät
Maailman talouden jatkuva epävarmuus ja kysynnän kausivaihtelu sekä korkeana pysyvä polttoaineen hinta heijastuvat ensimmäisen vuosipuoliskon toiminnalliseen tulokseen, jonka arvioidaan olevan selvästi tappiollinen.
Avainluvut
|
|
10-12/ 2011 |
10-12/ 2010 |
Muutos % |
1-12/ 2011 |
1-12/ 2010 |
Muutos % |
Liikevaihto ja tulos |
|
|
|
|
|
|
|
Liikevaihto |
milj.euroa |
577,4 |
516,9 |
11,7 |
2 257,7 |
2 023,3 |
11,6 |
Toiminnallinen liiketulos, EBIT* |
milj.euroa |
-31,6 |
-6,7 |
- |
-60,9 |
-4,7 |
- |
Toiminnallinen liiketulos liikevaihdosta |
prosenttia |
-5,5 |
-1,3 |
|
-2,7 |
-0,2 |
|
Liiketulos, EBIT |
milj.euroa |
-30,1 |
-4,7 |
- |
-87,8 |
-13,3 |
- |
EBITDAR |
milj.euroa |
26,4 |
38,0 |
-30,5 |
139,6 |
176,6 |
-21,0 |
Tulos ennen veroja |
milj.euroa |
-38,2 |
-9,6 |
- |
-111,5 |
-33,0 |
- |
Kauden tulos |
milj.euroa |
-32,6 |
-5,7 |
- |
-87,5 |
-22,8 |
- |