Kolmen A340:n business-luokkaa ei uusita, koska ne poistuvat laivastosta ensimmäisenä uusien koneiden tieltä. Finnair odottaa saavansa käyttöön uuden Airbus A350 XWB -koneen vuonna 2015. Investointi kahdeksan koneen uusiin business-istuimiin, mukaan lukien korvausinvestoinnit, on suuruudeltaan noin 29 miljoonaa euroa. Samoja penkkejä on jo aiemmin ollut neljässä uusimmassa A330-koneessa ja ne ovatkin osoittautuneet suosituiksi. “Business-luokan matkustajamme arvostavat täysin makuuasentoon liukuvia istuimia”, sanoo Finnairin asiakaspalvelun johtaja Anssi Komulainen. ”Kilpailussa menestyminen edellyttää asiakaskokemuksella erottautumista, ja tämä merkittävä investointi matkustusmukavuuteen auttaa meitä tässä tavoitteessa. Täysin makuuasentoon liukuvat istuimet ovat laatutietoisten asiakkaiden uusi standardi, ja niin myös Finnairin.” Finnair on valinnut istuimiksi ranskalaisen Zodiac Aerospace Vantage -mallin, joka siis on jo käytössä neljässä Finnairin koneessa. Istuimet valmistaa Englannissa Zodiak Seats UK, entinen Contour. Vantage-istuimet saa täysin makuuasentoon (ns full flat), jolloin vuodetilan pituus on 200 cm. Istuinväli (pitch) on 60 tuumaa ja hartioiden kohdalta tilaa löytyy 58 cm. Istuimissa on laajat säätömahdollisuudet, lukuvalo sekä monipuolinen matkustamoviihdetarjonta. Full flat -ominaisuuksistaan huolimatta istuinmalli sopii standardin mukaisiin kiinnityskiskoihin. Se on tyyppihyväksytty 16 G -kiihtyvyyksille.
Yhtiö on myös uudistanut aterioitaan sekä business- että economy-luokassa. Lisäksi on laitettu uusiksi matkustamohenkilökunnan asut sekä koneiden livery. Finnairilla on kaukoliikenteessään 15 Airbus A330- ja A340-konetta. Ilman uusia istuimia niistä jäävät OH-LQA, -LQF ja -LQG. Erityisesti käytettyinä Ranskasta hankitut Foxtrot ja Golf eivät varsinaisesti kirkasta Finnairin asiakaskokemusta jäädessään palvelukseen nykyasussaan ainakin vuoteen 2015. Niitä lennätetäänkin valituilla reiteillä.
Lievää huolta aikataulujen suhteen aiheuttaa se, että A350 XWB käyttää samaa teknologiaa edustavia litium-ioni -akkuja, joiden kuumenemiset aiheuttivat Boeing 787 -koneiden kohta kuukauden jatkuneen lentokiellon. Airbus seuraa tarkaan tutkimuksia ja yhtiö suhtautuu luottavaisesti koneensa aikatauluun. Akkutoimittaja on eri kuin Boeingilla ja lisäksi koko paketti säätöjärjestelmineen tulee yhdeltä valmistajalta, Saft Groupelta. Airbusilla on olemassa kuitenkin Plan B -varasuunnitelma palaamisesta perinteisempään akkutyyppiin, mikäli litium-ioni -teknologian käyttölle nousee laajempia esteitä. ++
Lue myös:
|
|||