GEnx-moottoreista löytyi murtumia - NTSB ja FAA vaativat tarkistuksia

Genx_enginesYhdysvaltojen onnettomuustutkintavirasto NTSB suosittaa tarkastuksia kaikkiin GEnx-moottorein varustettuihin Boeing 787 ja 747-8 -koneisiin. Syynä ovat moottorille sattuneet kolme vauriota muutamassa kuukaudessa. Ilmailuviranomainen FAA julkaisi AD:n moottorien fan mid shaft -akselin tarkastamisesta murtumien varalta.

Ensimmäinen 787-koneen General Electric GEnx-1B -moottorin vaurio tapahtui heinäkuussa Boeingin Etelä-Carolinan tehtailla normaalin koekäytön yhteydessä. Rullauskokeiden aikana moottorista lensi metalliosia (linkki uutiseen alla).

Elokuun lopussa toisen 787 Dreamlinerin GEnx-1B-moottorista löydettiin samankaltaisia murtumia. Kolmas tapaus sattui syyskuussa Shanghaissa, kun 747-8F-rahtikone keskeytti lentoonlähdön menetettyään tehot yhdestä GEnx-2B-moottorista.

FAA:n julkaisema Airworthiness Directive (AD) käskee operaattoreita tarkistamaan GEnx-moottorit ultraäänikokeella ennen seuraavaa lentoa. Lisäksi moottorit pitää tarkistaa aina 90 päivän jaksoissa edellisen tarkastuksen jälkeen.

JAL_Dreamliner_6GEnx-moottoreita on asennettu kymmenittäin 787 Dreamliner ja 747-8-koneisiin ja ne tuottavat 53 000-75 000 paunaa työntövoimaa. 747-8-koneita on toimitettu asiakkaille lähes kolmekymmentä ja 787-koneita GE:n moottorein Japan Airlinesille, Indian Airlinesille sekä Ethiopian Airlinesille kaikkiaan kahdeksan koneyksilön verran.

Myös Suomen ilmailuviranomainen Trafi ilmaisi huolensa lentoturvallisuudesta uusien moottorityyppien osalta keväällä 2012.

 

FAA:n Airworthines Directive GEnx-moottoreista: FAA

Lue myös:

Trafi: EU-alueen lentoyhtiöt kovassa puristuksessa