Ensimmäinen lentoreserviupseerikurssin Grob G 115 -koneilla tehty koululento nousi ilmaan GO-3 -koneella Ilmasotakoulussa Tikkakoskella. Saksalaisvalmisteiset Grobit korvaavat pikkuhiljaa viimeiset suomalaisvalmisteiset Vinkat, jotka ovat olleet Ilmavoimien koulutuspolussa mukana vuodesta 1980 lähtien.
Nyt koulutuskäyttöön otetuilla ja Englannista käytettynä ostetuilla Grob G 115 -koneilla on Suomessa edessään noin 20-30 vuoden mittainen elinkaari. Ilmavoimien mukaan vuonna 2021 koulutusta annettaneen jo pelkästään GO-koneilla. Vinkojen käytöstä poisto etenee siis Grob-kaluston käyttöönoton edistymisen perusteella eikä tarkkaa päivämäärää VN-kaluston lopulliselle eläkkeelle jäämiselle ole lyöty lukkoon. Ilmavoimat osti vuonna 2015 VX-hankkeessaan kaikkiaan 28 käytettyä Grob G115 -alkeiskoulukonetta. Odotettua suuremmat korjaustyöt ja lentokonevalmistajan tuen puuttuminen hankkeelta viivästytti Isosta-Britanniasta ostettujen RAF:n entisten G 115 Tutor -alkeiskoulukoneiden käyttöönottoa Suomessa.
Käynnistyneen modifiointityön aikana koneiden rakenteissa havaittiin kuitenkin korjausta vaativia vikoja, jotka ovat viivästyttäneet käyttöönottoa. Ensimmäisen modifioidun koneyksilön koelentojen odotettiin alkavan keväällä 2018. Lopulta ensilento tapahtui viiveiden jälkeen vasta lokakuussa 2018.
Uudistuksen jälkeen koneet ovat saaneet ns. lasiohjaamon, joka helpottaa lento-oppilaiden siirtymistä edelleen Hawk-suihkuharjoituskoneisiin sekä aikanaan Hornet-hävittäjiin ja niitä seuraaviin HX-hankkeessa hankittavan korvaavan suorituskyvyn koneisiin. Suomessa modifioitujen Grob -koneiden tyyppimerkintä on Grob G115E-FIN. Grob 115 on Saksassa valmistettu yleisilmailukone, jota käytetään myös sotilaslentäjien peruskoulutukseen. Ensilentonsa tyyppi teki 1985. Suomessa on jo pitkään ollut käytössä myös Grob Aircarft -yhtiön valmistamia moottoripurjekoneita sekä purjekoneita. Lue myös:
|
|||