Ilmasotakoulun Sveitsistä käytettynä ostettu Hawk Mk 66 -suihkuharjoituskone oli suorittamassa lentokoulutusohjelman mukaista harjoituslentoa. Laskeutumisen yhteydessä Hawk ajautui liukkauden takia kiitotien 30 pään pysäytysverkkoon pienellä nopeudella. Tapaus sattui Tikkakosken tukikohdassa tiistaina 26. tammikuuta noin kello 14.50. Verkkoon ajautumisesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Alustavien havaintojen perusteella suihkuharjoituskoneeseen ei ole tullut ulkoisia vaurioita. Keski-Suomen pelastuslaitos lähetti kuitenkin yksikköjään paikalle. Vaste mitoitettiin hälytyksen luokituksen eli keskisuuren ilmaliikenneonnettomuuden mukaiseksi.
Ilmavoimat on käyttänyt kotimaisen A-Laskuvarjon pysäytysverkkoja vuodesta 1984. Valmistajan kuvassa UOTILA 24 -verkko nostettuna Jämsän Hallin kentällä. Verkon toiminta perustuu siihen, että koneen runko sujahtaa pystysuorien rakenteiden välistä. Jarruttava voima kohdistuu koneen siipiin, jotka ovat sen vahvimmat osat.
Hävittäjätyyppi oli ensimmäistä kertaa nähtävänä länsimaissa Rissalan näytöksessä 1986 ja se sai tuolloin maailmanlaajuista huomiota. Ilmavoimat käytti tuolloin MiG-21BIS-hävittäjiä ja Karjalan lennosto Rissalassa isännöi säännöllisesti ystävyysvierailuja Neuvostoliitosta. Ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjille on käytössä kentän pinnassa oleva jarruvaijeri. Koneen takarungon alta kääntyvä jarrukoukku tarttuu siihen tukialuslaskeutumisen tavoin. Tikkakosken ainoan kiitotien 12/30 kummassakin päässä on sekä pysäytysverkko- että jarruvaijerijärjestelmä. T.T. Päivitys 16.35: lisätty kuva Hawkista pysäytysverkossa Päivitys 21.00: lisätty MiG-29:n ensivierailun vuosi ja kuva Ensimmäisenä tapauksesta kertoi Keskisuomalainen: uutinen
|
|||