Helsinki Citycopter lentää Nesteen SAF-polttoaineella – tavoitteena toiminnan hiilineutraalius vuonna 2023

HCX_Neste_1Helikopteripalvelut laajan yleisön saataville tuonut ja toimintansa vuonna 2020 käynnistänyt Helsinki Citycopter aloittaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana fossiilisen lentopolttoaineen korvaamisen uusiutuvalla SAF-polttoaineella (Sustainable Aviation Fuel). Helsinki Citycopter julkisti 24. toukokuuta yhteistyön Suomalaisen Nesteen kanssa, joka on maailman johtava SAF-polttoaineiden toimittaja. Helsinki Citycopterin ensimmäiset lennot uusiutuvan lentopolttoaineen seoksella on jo lennetty ja myös Lentoposti.fi oli mukana lennolla.

Suomen uusin lentoyhtiö Helsinki Citycopter julkisti yhteistyönsä Nesteen kanssa Helsinki-Vantaalla 24. toukokuuta. Helsinki Citycopter on nyt Pohjois-Euroopan ensimmäinen helikopteriyhtiö, joka käyttää lennoillaan uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta (SAF, Sustainable Aviation Fuel). Helsinki Citycopter esitteli Helsinki-Vantaalla myös uudet Airbus Corporate Helicopters ACH130-helikopterit.

 HCX_Joonas_1"Helikoptereista puhuttaessa keskustelu kääntyy usein ilmastokysymyksiin. Uuden ACH130-kopterimallin turbiinimoottori on kehitetty erityisen polttoainetehokkaaksi, mikä jo sellaisenaan vähentää lentämisen ympäristövaikutusta. Koneet kuluttavatkin matkaan ja matkustajamäärään suhteutettuna vähemmän polttoainetta kuin keskikokoinen moottorivene. Saimme jo aiemmalla kalustollamme ainoana lentoyhtiönä Sustainable Travel Finland -tunnuksen ja nyt Nesteen kanssa solmitun yhteistyön myötä lentämisen päästöt leikkautuvat aiemmasta”, sanoi Helsinki Citycopterin perustajaosakas Joonas Nurmi.

 Fossiilisen lentopolttoaineen korvaaminen Nesteen valmistaman uusiutuvan lentopolttoaineen sekoitteella aloitetaan heti Helsinki Citycopterin operaatioissa Helsinki-Vantaalla. Ensivaiheessa korvataan 10 prosenttia tankkauksista polttoaineella, jonka seossuhde on noin 38 prosenttia uusiutuvaa Nesteen MY -lentopolttoainetta ja 62 prosenttia fossiilista lentopolttoainetta.

HCX_Neste_4Ensimmäiset esitettelylennot uusiutuvan lentopolttoaineen seokselle lennettiin tiistaina 24. toukokuuta ja varsinaiset ensimmäiset asiakaslennot alkavat Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta käyttäen keskiviikkona 25. toukokuuta.

Kyseessä on merkittävä avaus Helsinki Citycopterilta ja yksi osoitus ilmailualan suorittamista päästövähennyshankkeista. Yhtiö tunnistaa sen toiminnan vaikutukset ilmastolle ja haluaa minimoida päästönsä erilaisilla keinoilla.

HCX_Neste_2 "Nyt päästöjä minimoidaan uudella kalustolla ja vaikutus on merkittävä aiempaan operointiin verrattuna. Korvaamme nyt vähitellen fossiilisia polttoaineita yhteistyössä Nesteen kanssa. Haluamme minimoida päästömme ja tulevaisuudessa mitä emme voi minimoida kompensoidaan. Tämä on meiltä merkittävä satsaus ja tavoitteena on vuoden 2023 loppuun mennessä olla hiilineutraali eli ns. pyrimmetekemään toiminnastamme niin vastuullista kuin mahdollista", jatkoi Nurmi.

"Uudet ACH130-helikopterimme ovat suunnannäyttäjä myös ilmailun kestävästä kehityksestä. Yhteistyömme Nesteen kanssa täydentää tämän yhtälön. Myös uudet kopterit valmistanut Airbus on erittäin kiinnostunut päätöksestämme vähentää koptereidemme päästöjä uusiutuvan lentopolttoaineen avulla”, kertoi Nurmi.

HCX_polttoaineMaailman johtava helikoptereita valmistava yhtiö Airbus Helicopters näkee Helsinki Citycopterin tekemän kalustoinvestoinnin esimerkkinä siirtymästä kohti vähäpäästöisempää ilmailua. Helicopters ACH130-helikopterissa voi nykymääräysten mukaan käyttää suurimmillaan 50-prosenttista uusiutuvan ja fossiilisen lentopolttoaineen seosta.

Kiitämme Helsinki Citycopterin luovuutta perustaa uusi lentoyhtiö COVID-kriisin aikana. Ekslusiivinen lentokokemus yhdistettynä kestävien lentopolttoaineiden käyttöön luo suuntaa liikelentotoiminnan tulevaisuudelle. Airbus Corporate Helicopters voikin ylpeänä tukea tällaisia aloitteita”, kommentoi Airbus Corporate Helicoptersin johtaja Frederic Lemos.

HCX_Kulola"Helsinki Citycopter on osana ilmailualaa ottanut askeleita oikeaan suuntaan samalla, kun ilmailuala on kokonaisuutena sitoutunut hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä. Me Nesteellä autamme ilmailualaa tavoitteen saavuttamisessa ja olemme kasvattavamassa uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteettia merkittävästi vuoden 2023 loppuun mennessä. Tuotantomäärä tulee moninkertaistumaan", sanoi Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan myyntijohtaja Tuomas Kulola.

Suomessa Neste on aiemmin kertonut yhteistyöstään ilmailualan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä Helsinki-Vantaan lentoasemalla Finnairin, SAS:n, Norwegianin, AirBalticin sekä Jetfliten kanssa.

“Olemme sitoutuneet auttamaan ilmailualaa saavuttamaan ilmastotavoitteensa. Ilmastotavoitteiden toteutuminen vaatii toimijoiden välistä yhteistyötä sekä saatavilla olevien ratkaisujen laajaa käyttöä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi", jatkoi Kulola.

HCX_Neste_3Uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta on jo saatavilla laajasti monilla lentoasemilla Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Suomalaisyhtiön SAF-polttoainetta toimitetaan monille kaupallisille lentoyhtiöille ja liikelentoyhtiöille joko suoraan Nesteeltä tai Nesteen jakelukumppaneiden kautta.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine auttaa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä koko tuotteen elinkaaren aikana jopa 80 % verrattuna fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön. Polttoaine on 100-prosenttisesti yhteensopiva nykyisen suihkumoottoriteknologian ja polttoaineen jakeluinfrastruktuurin kanssa eli sitä voidaan käyttää olemassa olevassa jakeluinfrassa ns. drop-in -polttoaineena.MH

Lue myös: