Helsinki-Vantaalle avataan kesällä katseluterassi

toke_terassi_loLentokoneita voi taas usean vuoden tauon jälkeen bongata ja kuvata Helsinki-Vantaalla. Finavia rakentaa lentoaseman ytimeen katseluterassin, jolta on upeat näkymät kiitoteille ja asematasolle. Terassi otetaan käyttöön osana Helsinki-Vantaan 60-vuotisjuhlien ohjelmaa.

Kesäkuun alussa avattava katselutasanne sijaitsee osoitteessa Lentäjäntie 1 C, niin sanotun toimintakeskuksen (TOKE) katolla. Yllä olevassa kuvassa terassi sijoittuu R-kirjaimen oikealle puolelle. Luvassa on rakenne, jossa ei tarvitse kuvata lasin läpi.

Katselutasanteelta aukeavat varsin hyvät näkymät kenttäalueelle, vaikkei TOKE olekaan aivan asematason reunalla. Matkaa kiitotielle 04R/22L tulevalta terassilta on noin 500 metriä.

Sisäänpääsy katolla sijaitsevalle terassille on maksuton.  Rakennustyöt käynnistyvät huhtikuun alkuun mennessä ja ne kestävät parisen kuukautta.

Omalla autolla tulevat voivat hyödyntää lentokentän maksullisia parkkipaikkoja. Julkisilla tulevat voivat käyttää normaaleja lentokentälle vieviä yhteyksiä, sillä Terminaali 2:sta on TOKE-rakennukseen vain lyhyt kävelymatka.

– Olemme Finaviassa todella iloisia siitä, että vihdoinkin löysimme Helsinki-Vantaan lentoasemalta uuden, sopivan paikan katseluterassille. Se on osoittautunut tärkeäksi palveluksi kaikille ilmailun ystäville, matkustajille ja perheille, jotka nyt taas voivat tulla ihastelemaan lentokoneita, sanoo lentoasemajohtaja Juha-Pekka Pystynen.

Finavia suunnitteli aiemmin katettua katselukoroketta Katriinantien viereiselle kalliolle. Siltä olisi auennut aidan yli näkymä ns. kolmannelle kiitotielle. Vaikka tästä rakennelmasta on jo piirustuksetkin olemassa, hanke on jäissä.

Konekuvaajat haluaisivat mielellään ainakin paremmat lailliset pysäköintimahdollisuudet Katriinantielle. Tämä olisi helppo toteuttaa tiessä oleva levennys avaamalla ja sijoittamalla siihen pysäköintikiekkopaikkoja.

Helsinki-Vantaalla on ollut myös aiemmin katseluterassi vanhan terminaalirakennuksen katolla. Tiukentuneet kansainväliset turvamääräykset ja valtaisa rakentaminen kuitenkin kavensivat katselumahdollisuuksia 70-luvun puolivälistä lähtien.

Vuonna 1975 pidetyn ETYKin myötä käynnistettiin turvatarkastukset ja muun muassa pääsyä porttialueelle alettiin rajoittaa. Koneiden katselu onnistui kuitenkin hyvin Fly Inn -ravintolasta, josta tuli useaksi vuosikymmeneksi suosittu paikka muun muassa äitienpäivänlounaalle.

Vuonna 1969 avattuun ravintola Fly Inniin pääsivät myös vastaanottajat ja saattajat vuoden 2009 elokuuhun asti, jolloin se suljettiin terminaali 2:n peruskorjauksen vuoksi. Nykyisin sinne pääsevät vain lentomatkustajat turvatarkastetun alueen kautta.

Lentoaseman alueen lisärakentamisen myötä näkymät kentälle ovat muutenkin vähentyneet jatkuvasti. Finaviassa onkin parin vuoden ajan tiiviisti etsitty uutta bongauspaikkaa ilmailun ystäville. Kesäkuussa avautuva TOKE:n katto tarjoaa laajat näkymät kenttäalueelle ja varmasti ilahduttaa suurta yleisöä.

Maailmalla terminaalien katoilla olevat katseluterassit ovat yleisiä ja ne keräävät paljon ilmailusta kiinnostuneita bongareita sekä myös aivan tavallisia koneita katsomaan tulleita katsojia.