Ainutlaatuinen maantieteellinen sijainti tekee Helsinki-Vantaasta Euroopan ja Aasian välisen portin, jonka läpi kulkee vuosittain jo lähes 2 miljoonaa aasialaista. "Viime vuonna Helsinki-Vantaalla oli 15 miljoonaa matkustajaa. Jo viiden vuoden kuluttua matkustajia on ennusteen mukaan lähes 20 miljoonaa. Tähän tilanteeseen meidän on varaudutta", sanoi Finavian apulaisjohtaja Jukka Isomäki.
Liiketilojen vuokrasopimusten päättyessä Finaviassa selvitetään, tarvitaanko tilalle uudenlaista tuotevalikoimaa tai peräti kokonaan toisenlaista palvelua vai jatketaanko nykyisellä mallilla. Tarjouskilpailujen ja neuvotteluiden kautta kuhunkin liiketilaan valitaan yritys, joka parhaiten täyttää asetetut tavoitteet matkustajien palvelemiseksi ja asiakaskokemuksen varmistamiseksi. "Kilpailutuksen tuloksena valituksi tulee joko nykyinen tai uusi liikkeenharjoittaja. Lentoasema on kauppapaikka ja toimimme ihan samalla tavalla kuin missä tahansa kauppakeskuksessa", Isomäki tiivistää. Seuraavan kymmenen vuoden aikana Aasian keskiluokkan arvoidaan kasvavan 1,4 miljardilla ihmisellä. Vuonna 2009 keskiluokkaisia laskettiin olevan 1,8 miljardia, ennusteessa vuoden 2020 aikana jo 3,2 miljardia ja vuonna 2030 4,9 miljardia. Omansa tästä kasvavasta Aasialaisryhmästä ovat ottamassa myös Eurooppa-Aasia operaattori Finnair ja Helsinki-Vantaa, joka on yksi Euroopan johtavista vaihtolentoasemista. WDFG:llä on vahva kansainvälinen maine ja kokemus. Yritys operoi yli sadalla lentoasemalla, 20 eri maassa. Osana yhteistyötä WDFG sitoutuu investoimaan merkittävästi myymälätoiminnan kehittämiseen. "Seuraavien 20 vuoden aikana puolet maailman lentoliikenteen kasvusta syntyy Aasiassa. Olemme erittäin iloisia saadessamme mahdollisuuden aloittaa toimintamme Helsinki-Vantaalla", sanoo toimitusjohtaja José María Palencia Saucedo World Duty Free Groupista. Lue myös:
|
|||