Remontin aikana Finavia peruskorjaa kiitotien eteläpäädyn, rullaustiet ja uusii kiitotien lähestymislaitteita. Remontin yhteydessä uusitaan lentotoiminnan ympäristövaikutusten vähentämisen kannalta tärkeät hulevesiviemärit ja -kaivot yhteensä 2,4 kilometrin matkalta. Lisäksi alueella olevaa sähköinfrastruktuuria uusitaan yhteensä 30 kilometrin matkalta. Uusittuun sähköjärjestelmään kuuluu mm. kenttävalojärjestelmä, joka on nykyistä järjestelmää toimintavarmempi ja energiatehokkaampi. Remontin valmistelevia töitä on tehty vuonna 2024 ja alkuvuodesta 2025. Valmistelevien töiden aikana kiitotie on normaalisti käytössä, mutta tarpeen mukaan kiitotien käytössä voi esiintyä lyhytkestoisia rajoituksia.
2 900 metriä pitkän ja 60 metriä leveän kiitotien 15/33 lisäksi suljetaan myös kiitotielle johtavat rullaustiet CN, DP, YB, YF, YH, YN, DP sekä kiitotien suuntainen rullaustie Y väliltä DM-DP. Suljettu kiitotie on merkitty valorasteilla ja suljettu alue on merkitty tilapäisillä punaisilla tai sinisillä valoilla sekä lipuilla. Lisäksi suljetulle alueelle johtavat rullausviivat ja valot on poistettu. Remontin on määrä päättyä 31. elokuuta 2025. Tämän jälkeen kiitotietä ympäröivillä alueilla tehdään muutaman viikon ajan viimeisteleviä töitä, joilla on hetkellisiä vaikutuksia kiitotien käyttöön päiväaikaan. ”Elinkaarihallinta, säännölliset kausikorjaukset ja tarkastukset ovat ehdottoman tärkeitä turvallisen ja sujuvan lentoliikenteen varmistamiseksi”, sanoi Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa. Kiitotien päätyjen peruskorjauksen kokonaisarvo on lähes 30 miljoonaa euroa, josta vuoden 2025 osuus on 18,5 miljoonaa euroa. Projektiin kuuluva kiitotien pohjoispäädyn peruskorjaus toteutettiin kesällä 2023. Korjaustöiden aikana kiitotie 15/33 on poissa käytöstä, joten Helsinki-Vantaan lentoasemalla käytössä olevien kiitoteiden määrä vähenee väliaikaisesti. Lentoaseman kaksi muuta kiitotietä 04R/22L ja 04L/22R ovat käytössä koko remontin ajan ja varmistavat lentokapasiteetin riittävyyden. Haastavissa tuuliolosuhteissa yhden kiitotien vaje voi kuitenkin heijastua lentojen aikatauluihin, sillä erityisesti voimakas kaakkois- ja luoteistuuli voivat vaikuttaa siihen, miten lentokoneet voivat käyttää kahta käytössä olevaa kiitotietä.
Remontin takia lentokoneiden laskeutumissuunnat poikkeavat tavanomaisesta. Remontin aikana laskeutuvat lentokoneet käyttävät kiitoteitä 04R/22L ja 04L/22R, mikä lisää meluvaikutuksia tilapäisesti muun muassa Keravan, Tuusulan ja Järvenpään alueilla. Lisäksi remontin aikana kiitotien 15 lentoonlähdöt siirtyvät kiitoteille 04R/22L ja 04L/22R, joka lisää lentoon lähtevien koneiden määrää pääosin etelän suuntaan näiltä kiitoteiltä.
Kiitotieremontin aloitus sijoittuu aikataulullisesti lähelle kesäkauden alkua, jolloin operaatiomäärät Helsinki-Vantaalla kasvavat. Lentoliikenteen kansainvälinen kesäkausi alkaa aina maaliskuun viimeisestä sunnuntaista. ”Odotamme tulevasta kesäkaudesta vilkaista ja olemme tehneet paljon töitä sen eteen, että lentoyhtiöiden operointi Helsinki-Vantaalla on sujuvaa remontista huolimatta”, päätti Elasmaa. Lue myös:
|
|||