Helsinki-Vantaan kiitotieremontti ja sumu pakottivat Finnairin ja Juneyao Airin lennot varakentälle

FG_RWY_1Syyskuu käynnistyi Helsinki-Vantaalla sumuisena. Meteorologinen näkyvyys oli aamulla 1. syyskuuta pudonnut jopa sataan metriin ja myös kiitotienäkyvyys oli alle lähestymiseen vaaditun arvon. CAT III -lähestysmismenetelmän omaava kiitotie ei ollut käytettävissä remontin takia. Ainakin Finnairin ja Juneyao Airin Aasiasta palaavat lennot suuntasivat varakentille.

Finnairin Hongkongista Helsinki-Vantaalle suunnannut Airbus A350 (AY100) joutui sumun seurauksena joutui laskeutumaan varakentälle Kuopioon. Sunnuntaiaamun toinen aikainen Aasian-lento eli kiinalaisen Juneyao Airin Boeing 787-9 Dreamliner  (HO1607) Shanghaista puolestaan laskeutui Helsinki-Vantaan sijaan Tukholman Arlandaan.

Sumun hälvettyä molemmat lennot pääsivät aamun aikana uudelleen ilmaan ja määräkentälleen Helsinki-Vantaalle. Aamun tilanne on saattanut vaikuttaa myös muiden lentojen aikatauluihin. Ne ovat kuitenkin saattaneet odottaa säätilan paranemista myös lähtökentällä.

Normaaliolosuhteissa kyseinen sää ei olisi vaikuttanut lentoliikenteen sujuvuuteen Helsinki-Vantaalla. Tällä hetkellä Helsinki-Vantaan kiitotie 04L/22R on kuitenkin suljettuna. Kiitotien läheisyydessä tehdään rullausteiden uudelleenpäällystyksiä ja samalla uusitaan sekä peruskorjataan lähestymislaitteistoja.

Kiitotieremontti alkoi jo 18. elokuuta ja päättyy 6. syyskuuta. Kiitotie on kokonaan suljettu 2. syyskuuta kello 14 asti. Sen jälkeen kiitotie on 6. syyskuuta asti käytössä kello 14–18. Kiitotie avataan jälleen 7. syyskuuta.

Juuri tällä suljetulla kiitotiellä on käytössä CAT III -tarkkuuslähestymisjärjestelmä, joka mahdollistaa alle 30 metrin ratkaisukorkeuden ja lähestymisen aloittamisen alle 200 metrin kiitotienäkyvyysolosuhteissa.

Kiitotie_odotuspaikka_2Helsinki-Vantaalla on ollut vuositasolla huonojen keliolosuhteiden takia noin 15 tuntia tilanteita, joissa lasku ei ole onnistunut CAT II -olosuhteissa. Sellainen hetki sattui siis juuri 1. syyskuuta 2019. CAT II -olosuhteissa vaaditaan 300 metrin kiitotienäkyvyys, joka oli aamulla siis alittunut.

Tälläisissä tilanteissa lentäjät tekevät päätöksen lähteä varakentälle odottelemaan sään paranemista tai vaihtoehtoisesti odotuskuvioon suuntaamisesta lentokentän läheisyyteen mikäli polttoainetta on riittävästi.

Kaupallisessa lentoliikenteessä lennoilla on aina varauduttu sääolosuhteisiin tarvittavalla polttoainemäärälle, jolla päästään varakentälle.

Kiitotieremontti vaikuttaa myös lentomelualueisiin sekä lentoliikenteen sujuvuuteen erityisesti ruuhkatuntien aikana, kun kiitotiekapasiteettia on normaalia alhaisempi.

Lue myös: