Hankkeen avulla pyritään vahvistamaan Helsinki-Vantaan asema kiristyvässä kilpailutilanteessa sekä varmistaa Suomen hyvien lentoyhteyksien säilyminen. Lentoaseman kapasiteetin lisääminen mahdollistaa kasvun.
Rakennustyömaa asettaa nykyiselle toiminnalle myös erinäisiä haasteita. Laajennustöiden aikana suurennuslasin alla ovat palvelutason säilyminen ja liikenteen sujuvuus. Myös nykyiset vahvuudet kustannustehokkuudessa ja lentoaseman kompaktiudessa pyritään säilyttämään. Terminaalia laajennetaan kolmessa vaiheessa. Nyt Finavia on aloittamassa niistä kahta ensimmäistä. Päätöksiä kolmannen vaiheen toteuttamisesta ei ole vielä tehty. Nyt aloitettavat laajennustyöt ovat koko lentoaseman kehittämishankkeen toinen vaihe.
Asematasolla eli lentokoneiden pysäköinti- ja rullausalueella tehdään mittavia maarakennustöitä. Työmaa käsittää 330 000 neliömetriä eli 65 jalkapallokentän kokoisen alueen.
Vielä vuoden 2015 aikana asematasolle valmistuu ensimmäiset kaksi uutta ulkorivissä olevaa laajarunkokoneiden seisontapaikkaa. Vuoden 2016 aikana valmistuu toiset kaksi lisäpaikkaa. Lisäksi kaksi rakentuu jo puretun historiallisen kaarihallin eli leko1:n kohdalle. Viimeinen ns. vanhoista lentokonehalleista eli Leko 6 tullaan purkamaan lähivuosien aikana. Edellisten lisäksi terminaalin T1 jatkeelle on suunniteltu kuutta ulkorivin paikkaa.
Helsinki-Vantaan kapasiteettiongelmien arvioidaan ovat pahimmillaan kesällä 2017. Tuolloin käynnissä on ns. kolmion eli non-Schengen terminaalin kulman sekä länsisiiven rakennustyöt.
Oheisessa kuvassa näkyy terminaalilaajennukset osat. Roosalla merkityt uudet terminaalisiivet ovat kaksikerroksisia. Muutos mahdollistaa sujuvat matkustajavirrat siten etteivät saapuvat ja lähtevät matkustaja pääse kohtaamaan. Nykyisin järjestelmä on toteutettu yhdellä käytävällä, jossa kulkemista rajoitetaan liukuovilla. Järjestelmä ei ole enää mahdollinen kasvavan liikenteen myötä.
Talonrakennus- ja maarakennusurakan lisäksi Finavia investoi kahdeksaan uuteen matkustajasiltaan ja matkatavaroiden kuljetuslaitteistoon, joka nostaisi matkatavaratehtaan kapasiteetin jo 11 000 laukkuun tunnissa. Finavian mukaan terminaaliin saatetaan rakentaa kaksiputkisia matkustajasiltoja. Niiden avulla laajarunkokoneisiin nousu ja poistuminen sujuisivat entistä nopeammin. Asia on kuitenkin kustannuskysymys ja siitä neuvotellaan asiakkaiden kanssa. Tässä tapauksessa pääasiakas on Finnair. Matkatavaratehtaan ja matkustajasiltojen investoinnin suuruus on noin 50 miljoonaa euroa. Näiden toimittajat valitaan myöhemmin.
Hansson kertoo, että rakennustyömaasta tulee yksi Suomen suurimmista. Noin kolmen Musiikkitalon suuruisen investoinnin työllisyysvaikutus Suomessa on useita tuhansia henkilötyövuosia.
Pidemmän vuoteen 2035 saakka menevän ennusteen mukaan Helsinki-Vantaalla olisi jo huimat 35 miljoonaa vuosittaista matkustajaa.
Ravintoloiden ja myymälöiden lisäksi panostetaan elämyksellisiin palveluihin. Uusien digitaalisten ratkaisujen avulla sujuvoitetaan ja helpotetaan lennolle siirtymistä. Suunnittelun punaisena lankana on suomalaisuus niin sisustuksen materiaalivalinnoissa kuin palveluissakin. Oleskelutiloihin tuodaan viihtyisyyttä muun muassa erilaisilla ääni- ja valaistusmaailmoilla. Lue myös:
|
|||