Finavian toteuttamat uudistustyöt Helsinki-Vantaan lentoaseman liikennealueilla ovat edenneet kevään ja kesän aikana ripeästi. Syynä on ensimmäistä kertaa käytössä oleva tuotantomalli, jossa Finavian maksamien urakointimaksujen taso riippuu töiden etenemisnopeudesta. Uudistustyöt Helsinki-Vantaan liikennealueilla alkoivat huhtikuun puolivälissä ja jatkuvat syksyyn. Investointi sisältää muun muassa kiitotie 3:n päällystämisen kokonaan uudelleen sekä muutostöitä kiitotie 2:n alueella. Lisäksi liikennealueella uusitaan yli 1000 valaisinta kaapeleineen. Investoinnin yhteisarvo on noin 15 miljoonaa euroa. ”Uusi tuotantomalli on osoittanut voimansa lentoaseman kaltaisessa kriittisessä ympäristössä, jossa töiden ripeä eteneminen on ensiarvoisen tärkeää. Tämän ansiosta Helsinki-Vantaan kolmannen kiitotien sulkuaika jää noin kolmanneksen lyhyemmäksi kuin perinteisellä tuotantomallilla”, sanoo johtaja Henri Hansson Finaviasta. Uudistustyöt vaikuttavat Helsinki-Vantaan kiitoteiden käyttöön, kun osa kiitoteistä on suljettuna kesäkuukausina. Tämä aiheuttaa vähäisiä viiveitä saapuville Euroopan lennoille kesä-heinäkuun vaihteeseen saakka. Lentokoneet ovat useimmissa tapauksissa viivästyttäneet matkaan lähtöä lähtöasemallaan, joten ylimääräistä polttoaineen kulutusta Helsinki-Vantaan uudistustöistä ei ole lentoyhtiöille käytännössä aiheutunut. Kiitoteiden väliaikaisesti muuttuneella käytöllä on myös vaikutusta siihen, että lentokoneista aiheutuvaa melua havaitaan totutusta poikkeavilla alueilla. Kiitotie 3:n ollessa suljettuna lentomelua on esiintynyt tavallista enemmän eteläisemmän kiitotie 1:n laskeutumislinjalla Espoon, Kauniaisten ja Länsi-Vantaan suunnalla. Kiitotie 3 otetaan asteittain käyttöön 25.6. alkaen ja itätuulilla laskeutuvien koneiden melua havaitaan jälleen kiitotie 3:n linjalla Vantaalla ja Espoossa. Kiitotie 2 suljetaan rullausteiden uudistamisen vuoksi 16.7. – 24.9. Tämän vuoksi lännen ja lounaan puoleisilla tuulilla lentomelua esiintyy enemmän Keravan suunnalla ja vastaavasti vähemmän Nurmijärven suunnalla.
Lue myös:
|
|||