Helsinki-Vantaan muutostyöt loppusuoralla

Juha-Pekka-PystynenHelsinki-Vantaan yli kaksi vuotta kestäneet mittavat muutostyöt ovat loppusuoralla. Lentoasemalla on kohennettu odotus- ja matkatavaratiloja sekä parannettu matkustajien ja lentoyhtiöiden palveluita. Tavoitteena on kehittää Helsinki-Vantaasta sujuva ja viihtyisä kenttä, joka pärjää kansainvälisessä kilpailussa.

– Viimeisen 12 vuoden aikana Finavia on investoinut Helsinki-Vantaan kehittämiseen 560 miljoonaa euroa, josta noin 25 miljoonaa euroa on käytetty terminaalin vanhan osan peruskorjaukseen, sanoo Finavian toimitusjohtaja ja lentoasemajohtaja Juha-Pekka
Pystynen. EFHK-terminaali-avaus-1

Pystysen mukaan uudistaminen ja investoinnit ovat välttämättömiä myös tulevaisuudessa, jotta lentoasema vahvistaa asemaansa alan kilpailussa ja pystyy vastaamaan kasvavan matkustajajoukon odotuksiin.

Pohjoismaiden kentistä Helsinki-Vantaa on tänä vuonna kasvanut eniten, 17 % viime vuoteen verrattuna. Samaan aikaan kasvu Tukholmassa on ollut 14,7 %, Oslossa 12 % ja Kööpenhaminassa 6,9 %.

Pohjois-Euroopan tihein kaukoliikenneverkosto ja vaihtomatkustuksen kasvu tekevät Helsinki-Vantaasta merkittävän solmukohdan Aasian ja Euroopan välillä. Suosituimman vaihtokentän asemaa haetaan myös nostamalla palveluiden laatua ja parantamalla asiakaskokemusta.

– Helsinki-Vantaan menestymisen ansiosta suomalaisilla on moneen muuhun maahan verrattuna poikkeuksellisen hyvät ja kattavat lentoyhteydet eri puolille maailmaa. Lentoaseman kautta kulkeva vaihtomatkustus on suomalaiselle lentoliikenteelle taloudellisesti tärkeää. Sen ansiosta Finavialla on hyvät edellytykset ylläpitää kattavaa lentoasemaverkostoa koko Suomessa.

Helsinki-Vantaan muutostyöt ovat kohdistuneet 40 vuotta vanhojen lähtöselvitystilojen ja porttialueen peruskorjaukseen. Muun muassa ilmanvaihto- ja sähköjärjestelmät on vaihdettu energiaa säästäviksi.

Matkatavarat kulkevat nyt lentokoneisiin vauhdilla modernin matkatavarakeskuksen kautta ja lähtöselvitystilat ovat entistä avarampia ja selkeämpiä. Samalla turvatarkastusprosessia on kehitetty ja kapasiteettia nostettu.

Porttialueen puolella liiketilojen uudelleen sijoittelulla on saatu kulkukäytäville lisää tilaa ja odotusalueille lisää istumapaikkoja. Iso osa uudistushankkeista muodostuu palvelutarjonnan kehittämisestä ja laatutason parantamisesta. Erityisesti on panostettu viihtyisään palveluympäristöön sekä suomalaiseen lähiruokaan ja muotoiluun.
EFHK-terminaali-avaus-2EFHK-terminaali-avaus-3
– Helsinki-Vantaalla voi kahvinsa nauttia aidosta Teema-mukista käsintehdyn suomalaisen leivoksen kera Alvar Aallon tuolilla istuen. Samalla voi ladata matkapuhelimensa langattomasti suomalaisen Powerkiss-innovaation avulla. Rajan voi ylittää nopeasti passiautomaatin kautta, kuvaa Pystynen Helsinki-Vantaan palveluympäristöä.

Esimerkki uusista kaupal
lisista palveluista on suomalaiseen lähiruokaan erikoistunut Eat&Joy Farmers Market -kauppa. Sen tuotesuunnittelussa on ollut mukana huippukokki Markus Maulavirta. Myymälän tila- ja kalustesuunnittelusta vastaa nuoren polven kansainvälisesti tunnetuin suomalainen muotoilija Harri Koskinen.
EFHK-terminaali-avaus-4EFHK-terminaali-avaus-5

Viimeisen kahden vuoden aikana kahviloiden, ravintoloiden, kauppojen ja muiden palvelupisteiden määrää on tuntuvasti lisätty. Tällä hetkellä Helsinki-Vantaalla on 120 palvelupistettä.

Syksyllä ja vuoden vaihteessa avataan vielä kahdeksan kahvilaa ja myymälää lisää. Joulukuussa terminaali 2:ssa otetaan käyttöön uusi keskitetty turvatarkastus entisen lähtöselvitysalue 400:n tilalle.