Hornet sai lentää Malmin yllä - näytöksen ensimmäinen päivä sujui auringossa

fias_15_la_4Sää suosi Finland International Airshow -lentonäytöksen lauantaita. Aurinko paistoi hehkuvasti ja taivaalla lipuvat pilvet tarjosivat välillä varjoa. Melumittaukset mahdollistivat Ilmavoimien palkitun F/A-18 Hornet -esityksen tuomisen myös Helsinkiin. Vaikka näytöksessä oli väkeä mukavasti, Hornetin saama julkisuus keräsi runsaasti katsojia kenttäalueen ulkopuolelle.

Näytöksen avasi Sami Saikkonen Pitts Special -taitolentokoneella lauleskellen samalla kuulutuslaitteisiin yhdistetyn radion välityksellä. Näyttävän jatkon tälle toi Simo Moilanen, joka hyppäsi valtavan Suomen lipun kera (alla, klikkaa jutun kuvat suuremmaksi).

fias_15_la_3Pelkkä lippu painaa 25 kiloa ja se tarvitsee yhtä ison painon pysyäkseen avoimena. Moilanen käyttikin Malmin näytöksessä yleensä kahden hengen tandem-hyppyihin tarkoitettua laskuvarjoa.

Ensimmäinen osastotaitolentoesitys oli Flying Bulls Aerobatic Trio. Kolmea XtremeAir XA42 -konetta käyttävä ryhmä tarjosi taidokasta lentämistä (otsikkokuvassa).

Ilmavoimien Pilatus PC-12 -potkuriturbiinikone esitti komean ohjelman ottaen huomioon sen, että kyseessä on yhteyskonekäyttöön tarkoitettu ilma-alus.

Koneen suuri koko toi näyttävyyttä ja hyvin valitut liikkeet osoittivat Pilatuksen kyvyt. Päivän lento-ohjelma eteni lyhyin väliajoin, kunnes kello 14 alkoi pidempi tauko.

fias_15_la_6Sen aikana Malmin päärakennuksen eteen pystytetyn esiintymislavan valtasivat teini-idolit Isac Elliot (oikealla) ja Benjamin.

Kyseiset artistit ovat erityisesti tyttöjen suosikkeja ja sen huomasi. Koskaan aiemmin ei lentonäytöksen avautumista liene jonotettu jo edellisestä illasta lähtien.

Nyt nuorista naisista koostunut jonomuodostelma odotti kiltisti porttien aukeamista, mutta ryntäsi sitten vauhdilla varaamaan parhaat paikat esiintymislavan edestä. Todella uusi lentonäytöskävijäryhmä!

fias_15_la_7VIP-liput lunastaneille lentonäytösvieraille oli varattu oma aitio korkean verkkoaidan vierestä. Heidän tarjoiluistaan vastasi tänä vuonna Malmin oma Gate 1 -ravintoloitsija lentoaseman pyöreässä ala-aulassa. Rakennuksen perinteinen ravintolatila oli varattu kutsuvieraille (vasemmalla).

Heistä voi mainita pääministeri Juha Sipilän, joka kävi lauantaina Helsinki-Malmin lentonäytöksessä. Ilmailijanakin tunnettu Sipilä tutustui käynnillään myös tapahtuman maanäyttelyalueeseen.

Kenttäalueella toimintaansa esittelivät lentokerhot, ilmailukouluttajat, Rajavartiolaitos, Ilmavoimat, Finavia, Suomen Ilmailumuseo sekä kaikki ajateltavissa olevat toimijat Malmin lentokentältä.

Paikalla olivat luonnollisesti myös alan tapahtumia ahkerasti kiertävät Aviation Shop ja Suomen Ilmailukauppa. Ravintolateltoista näytösvieraille oli ostettavissa perinteisten makkaraperunoiden ja muikkujen ohella myös intialaista ja kiinalaista ruokaa.

Iltapäivän osuuden päätti odotettu Hornet-demo

fias_15_la_2Musiikkitauon jälkeen ohjelma jatkui jälleen kello 16. Valitettavasti Rocketman Visa Parviainen koki teknikaalin. Noin 1300 metrin korkeudessa helikopterin ovella käynnistetyt miehen jalkoihin kiinnitetyt kaksi lennokkisuihkumoottoria eivät suostuneet keräämään tehoja.

Rocketman joutuikin tyytymään normaaliin siipihaalarihyppyyn ja sen jälkeiseen laskeutumiseen laskuvarjon varassa.

Näytöksen toisen jakson yllättäjä oli AirBanditsin Jakovlev Jak-52 -pari. Kookkaat koneet, runsaat savut ja rouhea äänimaailma yhdistettynä tiukkaan puljaan tarjosivat mukavan esityksen.

fias_15_la_5Samaan ryhmään kuuluva Jurgis Kairys tarjosi omassa Sukhoi Su-31 -soolossaan takuuvarmaa ja huimaa taitolentoa, jossa alakorkeudeksi oli määritelty maanpinta (oikealla).

Päivän odotetuin esiintyjä oli kuitenkin Ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18C Hornet -esityslento. Sen  näkeminen Helsingissä oli alunperin hieman epävarmaa, sillä Ympäristökeskus oli vaatinut melumittauksia perjantain harjotuksiin.

Äänenvoimakkuuden rajat kuitenkin alittuivat ja siten Helsinki-Vantaalta operoinut HN-409 pääsi lauantaina starttamaan kiitotie 04R:ltä kohti Malmin lentokentän yläpuolista ilmatilavarausta.

fias_15_la_1Esityksen aikana käytettiin kuumana hehkuvia soihtuja, jotka on tarkoitettu lämpöhakuisten ohjusten harhauttamiseen. Esityslennoissa ne tuovat näyttävyyttä liikkeisiin (vasemmalla). Kesän aikana ohjelman lukuisia kertoja esittäneen kapteeni VIlle Uggeldahlin lentäminen Malmilla oli hienoa nähtävää.

Ilmavoimien F/A-18 Hornet -demo toi Uggeldahlille arvostetun Paul Bowen Trophyn parhaasta sooloesityksestä Royal International Air Tattoo -tapahtumassa Fairfordissa. Tuolloin heinäkuisessa RIAT-näytöksessä Hornetin esityslento tallennettiin ohjaamoon sijoitetulla minivideokameralla (katso videot linkistä jutun lopussa).

fias_15_la_9Toivottavasti myös HN-409:n ohjaamoon oli lauantaina kiinnitetty kamera ja video esityslennosta soihtujen kera Helsingin yltä saadaan myöhemmin nähtäväksi.

Kuvassa oikealla kapteeni Uggeldahl laskeutuu Helsinki-Vantaan kiitotielle 04L Malmin esityslennon jälkeen. Hornet oli lentonäytöksen viimeinen esiintyjä.

Sen jälkeen käytännössä kaikki paikalla olleet katsojat alkoivat vaeltaa kohti ulosmenoväylää. Seurauksena Malmin kentän lähikadut tukkeutuivatkin pahasti.

fias_15_la_8Näytöksen etäpysäköinti oli järjestetty Messukeskuksen parkkipaikalle. Ilmeisesti myös pysäköintiin ja rautatieasemille kävijöitä kuljettavat sukkulabussit jonottivat muiden autojen joukossa.

Ruuhkia syntyi myös muualle kuin virallisen uloskäynnin kohdalle. Hornet-lennon saama suuri etukäteisjulkisuus oli kerännyt valtavasti ihmisiä kenttäalueen ulkopuolelle. Niinpä kadut menivät autoista hetkeksi tukkoon myös kentän länsipuolella (kuva yllä). T.T.

Finland International Airshow jatkuu sunnuntaina. Flying Bulls ei ole enää mukana, mutta ohjelma on pitkälti samanlainen kuin lauantaina. Lue tarkemmin tapahtuman nettisivuilta.

Lue myös Lentoposti.fi -blogi:

Video: G-voimat jylläävät RIAT-palkitun Hornet-esityslennon ohjaamotallenteella