(päivittynyt) Finnairin Japanista Suomeen matkalla olleen DC-10-matkustajakoneen ohjaamomiehistö havaitsi kohti lentävän ohjuksen vuonna 1987, kertoo Helsingin Sanomat. Lentäjät päättelivät, että kyseessä olisi ollut ilmatorjuntaohjus, joka olisi lukinnut heidät maalikseen. Ohjus kuitenkin räjähti kaukana Finnairin koneesta. Tapaus sattui joulukuun 23. päivänä 1987. Tuolloin Finnair lensi pohjoisnavan yli ensimmäisenä välilaskutonta reittiä Euroopasta Japaniin. Käytössä oli ruumaan sijoitetulla lisätankilla varustettu McDonnell Douglas DC-10-30ER -kone. Se oli Yhdysvaltain rekisterissä (N345HC). Lento AY915 kesti noin 13 tuntia, koska Neuvostoliiton ilmatila piti kiertää. Japaniin mentiin ensin pohjoisnavan yli ja sitten Siperian ja Alaskan välisen Beringinsalmen kautta kiertäen. Nykyisin Japaniin lennetään suorinta isoympyräreittiä Venäjän ilmatilan kautta Siperian yli. Helsingin Sanomat on haastatellut DC-10-koneen tuolloista ohjaamomiehistöä, joka havaitsi ohjuksen. Japanin reitillä käytettiin kaksoismiehitystä pitkän lentoajan takia. Lentäjät kertovat artikkelissa miten he Huippuvuorten eteläisen Edgeøya-saaren yllä näkivät edessään 30 astetta vasemmalla lentosuunnasta nousevan ohjuksen tai raketin. Se kääntyi lentämään suoraan kohti DC-10-konetta kunnes räjähti. Lentäjät laskivat, että etäisyyttä oli tuolloin 20-25 kilometriä. Helsingin Sanomien mukaan tapauksesta ei ilmeisesti tehty ainakaan virallista raporttia. Neuvostoliiton tuolloisten ilmatorjuntaohjusten kauaskantoisimmat lensivät noin 400 kilometrin päähän (esim. S-200; NATO-koodi SA-5 Gammon). Niitä oli vuonna 1985 sijoitettu lähes kahteensataan tukikohtaan eri puolille maata. Jos kyseessä on tosiaan ollut ilmamaaliin suunnattu neuvosto-ohjus, se olisi todennäköisesti laukaistu sota-alukselta Barentsinmereltä. Neuvostoliiton saarilta tai mantereelta. Norjaan kuuluvan Huippuvuorten ylle ei tuon ajan ilmatorjuntaohjuskalustolla olisi ylletty. Punalaivaston alusten yleinen pitkän kantaman ilmatorjuntaohjus 80-luvulla oli M-1 Volna (NATO-koodi SA-N-1). Se oli meritoimintaan sovellettu versio S-125 Petsorasta (SA-3 Goa). Ohjus oli käytössä myös Suomessa tunnuksella ItO79 (kuvassa). Turun Sanomien haastattelema eläkkeellä oleva ilmatorjunnan tarkastaja, eversti evp Ahti Lappi pitää samaten mahdollisena, että jos ohjus laukaistiin laivalta, se olisi voinut olla juuri S-125-laivastoversio. Lappi myös muistutti, että ilmatorjuntaohjuksissa ei tiettävästi ole kaukolaukaistavia itsetuhopanoksia. Ne toimivat automaattisesti, mikäli ohjus ei osu aiottuun maaliinsa. Mahdollista on toki myös se, että Finnairin lentäjien havainnossa kyseessä olisi ollut kantoraketti tai ballistinen ohjus, joka joutui pois radaltaan ja tuhottiin tätä tilannetta varten asennetulla räjähteellä. Lopullista totuutta tuskin saadaan koskaan selville. Toinenkin ohjushavainto Aivan tavaton tällainen ohjushavainto ei ole. Finnairin lomalennolla olleen Airbus A300 -matkustajakoneen ohjaajat näkivät vuonna 1994 ohjukselta näyttävän kohteen ohittavan koneen etusektorissa nousevalla lentoradalla. Tapaus sattui Valko-Venäjän ilmatilassa. Tämä havainto raportoitiin Ilmailulaitokselle. Selvitykset ja ulkomaille lähetetyt kyselyt eivät kuitenkaan tuoneet valaistusta asiaan ja siitä vaiettiin. Ohjushavainnosta kertoi ensimmäisen kerran julkisuudessa Helsingin Sanomat vuonna 2003. Ukrainan puolustusvoimat pudotti vuonna 2001 vahingossa Mustanmeren päällä lentäneen Siberia Airlinesin Tupolev Tu-154M -koneen (RA-85693) pieleen menneessä sotaharjoituksessa. Maalina toimineeseen miehittämättömään ilma-alukseen lukittu S-200-ohjus jatkoikin lentoaan, koska toinen samaan aikaan laukaistu ohjus oli ehtinyt tuhota alkuperäisen kohteen. Itsetuhojärjestelmä ei toiminut kuten piti vaan ohjus lukittui uudelleen kauempana meren yllä lentäneeseen Tupoleviin ja tuhosi sen. Turmassa sai surmansa 66 enimmäksen israelilaista matkustajaa ja koneen 12 hengen miehistö. Neuvosto-ohjus on eksynyt Suomenkin ilmatilaan. Joulukuussa 1984 neuvostoliittolaista vanhaa ristelyohjusta käytettiin maalina Barentsinmerellä. Ohjus harhautui aiotulta radaltaan ja lensi Suomeen. Lopulta se syöksyi Inarinjärven jään läpi. T.T. Helsingin Sanomien artikkeli DC-10:n lentäjät muistelevat tapausta Helsingin Sanomien videolla Helsingin Sanomien arkistojuttu vuoden 1994 tapauksesta Turun Sanomien juttu
|
|||