"Ilmavoimien toimintakyky on turvattu aina 2060-luvulle saakka", sanoi puolustusministeri Antti Kaikkonen. Kyseessä oli keskeinen päätös Suomen puolustuksen uskottavuuden kannalta. Monitoimihävittäjät ehkäisevät Suomen joutumista sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi. Kyse on koko puolustusjärjestelmän hankinnasta eli hävittäjät toimivat yhteistyössä myös maavoimien sekä merivoimien kanssa. F-35A täytti kolmiportaiset vaatimukset kustannuksien, huoltovarmuuden ja teollisen yhteistyön osalta. Perusteellinen sotilaallisen suorityskyvyn arviointi toi lopullisen ratkaisun päätökseen.
Teollisen yhteistyön hankkeissa Suomi pääsee rakentamaan mm. F-35A -hävittäjien eturunkoja. Määrä on 400 kappaletta eli niitä valmistetaan myös muille ostajavaltioille. Painopiste on Patrian ja Instan harteilla, mutta pienempiä hankkeita on laajalti muuallakin. Teollisen yhteistyön hankkeiden osalta täytti Ilmavoimien vaatimukset. F-35 suora teollinen yhteistyö luo Suomeen merkittäviä itsenäisiä kykyjä ja on taloudellisesti merkittäviä. Suomella on todennäköisesti laajin kotimaassa oleva operaatiot turvaava suorituskyky Yhdysvaltain jälkeen. Kaikki vaiheet sotilaallista suorityskykyä myöden läpäisi Lockheed Martin F-35A:n lisäksi myös Boeing F/A-18 Super Hornet sekä Saab 39 E Gripen -hävittäjät. Eurofighter ja Dassault Rafale eivät siis edenneet lopulliseen suorituskykyvertailuun. Sotilaallisen suorituskyvyn arvioinnin jälkeen valinta oli selkeä. F-35 -tarjosi parhaan suorituskyvyn Suomen toimintaympäristöön. "Päätös perustui sotapelien tulokseen ja tulevaisuuden kehityspotentiaaliin", kertoi Kivinen.
"Teknologinen etumatka oli selkeä ja huima. F-35 erottui joukosta sensori- ja verkottumiskyvyltään. Asepaketti oli monipuolinen ja vaikuttavuutta oli tarjolla monipuolisesti eri tehtävätyyppeihin", jatkoi komentaja Jokinen. Prosessissa oli mukana yli 100 puolustushallinnon ammattilaista ja tarvittavilta osin mukana oli myös teollisuuden edustajia. Käytössä 100-sivuinen arviointikäsikirja, joka toimi vertailun pohjana. Tarjoajia autettiin prosessin aikana täyttämään annettuja vaatimuksia ketään suosimatta. Hankkeen ulkoinen laadunvarmistaja Deloitte piti hanketta erinomaisena.
Yksikään ei ollut merkittävästi muita edullisempi. Käytettävä hankintamalli synnytti kilpailua ja kaikki mahtuivat enimmäishintaan. F-35 oli kuitenkin hinnaltaan edullisin. Ensivaiheessa hankitaan Sidewinder- ja AMRAAM-ilmataisteluohjuksia. Käyttöön jää noin 800 miljoonaa euroa, joka hyödynnetään myöhemmin hankittaviin pidemmän kantamaan vaikutuskykyihin. Ne varmistuvat myöhemmin eri aseiden osalta. Ratkaisu mahdollistaa porrastamisen sen mukaan miten koneet tulevat käyttöön eivätkä aseet vanhene varastoon.
Samana vuonna otetaan käyttöön ensimmäiset Suomen F-35A -hävittäjät Yhdysvalloissa. Lentohenkilöstön koulutus käynnistyy siellä vuonna 2025. Tukikohtaa, jossa tämä tapahtuu ei vielä ole päätetty. Suomeen ensimmäiset koneet saapuvat vuonna 2026. F-35-järjestelmä korvaa Hornet-kaluston hävittäjälennostoissa vuosina 2028 ja 2030. "Suorituskyky täyttää ja ylittää vaatimukset. Koneen pitää vielä 40 vuoden päästä olla edelleen toimintakykyinen Suomen toimintaympäristössä", totesi komentaja Jokinen.
Suomi piti kilpailun tiukkana päästäkseen valitsemaan parhaan kriittiset vaatimukset täyttävän tarjouksen. Pitkän tarjouskilpailun hyötynä oli hankkeen aikana parantuneet tarjoukset. Mikään tarjottu ratkaisu ei ollut muita halvempi. Puolustusministeri Kaikkonen ja Puolustusvoimien komentaja Kivinen kiittivät hankkeessa mukana olleita valtioita ja hävittäjävalmistajia. Kaikilla tarjoajille järjestetään heidän halutessaan palautetilaisuus, jossa kerrotaan kehityskohteista. MH Lue myös: Artikkeli: Suomen seuraava hävittäjä - Lockheed Martin F-35 tarjoaa vahvaa vaikuttamiskykyä jopa 2070-luvulle
|
|||