Ilmailun ammattilaisilla vakava huoli vastuuttomasta drone-toiminnasta - kyseessä rangaistavat teot

ATC_towerFinnair, Norra, ANS Finland ja Trafi ilmaisevat vakavan huolensa viime aikoina merkittävästi lisääntyneestä vastuuttomasta drone-toiminnasta. Viimeaikaisten tapahtumien valossa näyttää siltä, että drone-toiminnan voimakkaan kasvun myötä joukkoon on tullut myös vastuuttomia ilmailun turvallisuudesta piittaamattomia lennättäjiä.

Tilastojen valossa ”läheltä piti”-tilanteiden lukumäärät erityisesti lentoasemien läheisyydessä ovat kasvussa ja ne ovat olleet luonteeltaan entistä vakavampia.

Hannola_OPS_korkeudet"Tapauksissa on kyse ilmaliikenteen vaarantamisesta ja ilmaliikenteen sujuvuuden häiritsemisestä, jotka molemmat ovat rangaistavia tekoja", korostaa Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola.

Liikenteen turvallisuusvirastolle raportoiduissa tapauksissa droneja on lennätetty sellaisissa korkeuksissa, että tämänkaltainen toiminta ei olisi luvallista missään Suomen ilmatilassa. Droneja on myös lennätetty lentoasemien välittömässä läheisyydessä alueella, jossa lennättäminen on kielletty. Tällainen säännöistä piittaamaton ja vastuuton toiminta on laitonta.

FInnair_Jari_Paajanen_1"Viimeaikaiset Drone-havainnot Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella osoittavat, että osa drone-harrastajista ei ole välittänyt turvallisuusuusmääräyksistä. Turvallisuus on ilmailun kivijalka ja edellytämme turvallisuuskulttuuria myös drone-harrastajilta", sanoo Finnairin lentotoiminnan johtaja, Airbus A350-kapteeni Jari Paajanen.

Dronejen lennättäminen on mahdollista laajasti, mutta alueilla, joilla se on kiellettyä, määräyksiä tulee kunnioittaa. Näin varmistetaan suomalainen lentoturvallisuus", jatkaa Paajanen.

"Kauko-ohjattavien ilma-alusten määrä kasvaa koko ajan ja tapausten valossa näyttää, että myös laitteiden vastuuton ja vaarallinen lennättäminen lisääntyy, kehitys on huolestuttava", sanoo Suomen Lentäjäliiton Turvatoimikunnan puheenjohtaja Petri Pitkänen.

FPA_Petri_Pitkanen"Matkustajalentokoneet on sertifioitu kestämään yksittäiset lintutörmäykset, mutta tutkimusten mukaan dronen osuminen ilma-aluksen rakenteisiin, moottoreihin, tuulilasiin tai roottoriin aiheuttaa huomattavasti samanpainoista lintua vakavamman vahingon".

Miehittämättömät ilma-alukset ovat tulleet jäädäkseen, ja niillä on lukuisia erinomaisia käyttökohteita, mutta ne eivät saa häiritä lentoliikennettä, eikä vaarantaa matkustajakoneiden ja pelastushelikoptereiden turvallisuutta", päättää Pitkänen.

"Suomalainen sääntely on joustavaa ja antaa drone-toiminnalle hyvät edellytykset samalla suojaten tehokkaasti perinteisen miehitetyn ilmailun toimintaa. Laadukkainkaan sääntely ei pysty kuitenkaan vastaamaan haasteeseen, jos laitteiden käyttäjät eivät ymmärrä vastuutaan ja rikkovat turvallisuusperusteisesti asetettuja rajoituksia", toteaa Trafin Hannola.

RPAS_ilmassaNäiden puhtaasti turvallisuusriskien lisäksi välinpitämätön drone-toiminta aiheuttaa myös taloudellisia tappioita, jotka syntyvät turvallisuuden vuoksi tehdyistä liikenteen uudelleenjärjestelyistä. Vastuuttomasta drone-toiminnasta asetettavat vahingonkorvausvaateet saattavat olla mittavat.

Lentoliikenteen ammattilaiset ANS Finland, Finavia, Finnair, Norra, Suomen Lentäjäliiton Turvatoimikunta ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi esittävät drone-lennättäjille vakavan huolensa turvallisuustilanteen kehittymisestä.

droneinfo_sovellus_trafiTurvalliseen lennättämiseen tarvittava tieto on helpossa muodossa saatavilla Trafin Droneinfo-mobiilisovelluksessa (iOS ja Android), sekä www.droneinfo.fi sivustolta. Vastuu sääntelyn asettamien rajoitteiden selvittämisestä on lennättäjällä itsellään kuten myös vastuu toiminnan seurauksista.

Vastuuttomat ja huolimattomat toimijat ovat onneksi vähemmistö, mutta sellaisenakin ovat saaneet aikaan merkittävää haittaa muulle ilmaliikenteelle, matkustajille ja asiansa osaaville vastuullisille drone-lennättäjille.

"Aktiivisin lennätyskausi on vasta alkamassa. Suhtaudutaan kanssaihmisten turvallisuuteen vakavasti", Hannola muistuttaa.

Lue myös: