Ilmavoimien 2015 Hornet-esityslentäjä Uggeldahl pääsee kotiyleisönsä eteen Turussa

VilleUggeldahl_ilmavoimatIlmavoimien F/A-18 Hornet -esityslentäjä 2015 on Lapin lennoston kapteeni Ville Uggeldahl. Vaativat demolennot harjoitteluineen pitää tehdä varsinaisen työn rinnalla. Silti Uggeldahlin mukaan jokaisen esityksen jälkeen tulee yksinkertaisesti hyvä fiilis.

Kapteeni Ville Uggeldahl työskentelee Lapin lennostossa Rovaniemellä Hävittäjälentolaivue 11:n ykköslentueen varapäällikkönä. Toimenkuvaan kuuluu vastuu laivueen operatiivisen toiminnan pyörittämisestä lentueen päällikön kanssa sekä ilmataistelun opettaminen. Nyt tuorein pesti on toimia Ilmavoimien Hornet-esityslentäjänä kaudella 2015.

"Viime vuonna olin esityslentäjän varamies ja sain silloin ajaa itseäni sisään toimintaan. Nyt on sitten meikäläisen varsinainen vuosi, jota teen oman toimeni ohella. Tämä on hienoa hommaa", Uggeldahl valaisee taustaansa Ilmavoimien tiedotteessa.

HN_noseEsityslentäjän tehtävä on tuoda esiin Ilmavoimien suorituskyvyn kärjen, McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjän kykyjä lentonäytöksissä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Esityslentäjän on pystyttävä hallitsemaan koneen suorituskyvyn koko kirjo.

Luvassa on mm. esitys sotilasilmailun ykköstapahtuman paikasta kisaavassa Royal International Air Tattoossa 17.-19. heinäkuuta Englannissa.

Siellä suomalaisten Hornetien esitykset ovat aiemminkin saaneet osakseen ihailevia katseita. Ensimmäisen kerran suomalainen F/A-18 nähtiin RIAT:ssa vuonna 2000 RAF Cottesmoressa. Edellisen kerran Ilmavoimat oli mukana Hornetilla vuonna 2009 tapahtuman nykyisessä paikassa RAF Fairfordissa.

Harjoittelu alkaa simulaattorissa

Tiivistettynä esityslentosarja rakentuu Uggeldahlin mukaan kolmesta asiasta. Ensin on mietittävä mitä haluaa tehdä, sitten tulee tietää mitä Hornetilla pystyy tekemään ja lopuksi sarja tulee muokata sellaiseksi, että se on turvallinen ja lentonäytöksen turvallisuusmääräysten mukainen.

Aluksi esityslentosarjaa harjoitellaan Hornet-simulaattorissa, josta siirrytään ennen pitkää ilmaan oikeaan koneeseen.

"Viime vuoden lopussa minulla oli alustava luonnos siitä, mitä haluan tehdä - muutama liike tai niiden yhdistelmä. Muokkasin niistä sarjan, jota olen jo tänä vuonna lentänyt", Uggeldahl kertoo Ilmavoimien tiedotteessa.

Ilmavoimien Hornet"Hyvän sään ohjelmassa alku ja loppu ovat erilaisia edelliseen vuoteen verrattuna. Liukuspiraalin sijasta lento päättyy silmukkaan ja alussakin lähden suoraan startista silmukkaan."

"Tänä vuonna mukana on sekä Hornetin pienen nopeuden liikehtimiskyvyn esiin tuovia että suuren nopeuden liikkeitä. Näistä muodostuu näköiseni ohjelma", uusi esityslentäjä kertoo.

Tehokeinoja, kuten taustamusiikkia, ei Hornet-esityslento Uggeldahlin mielestä kaipaa. Suihkumoottorien musiikki riittää ja lämpöhakuisten ohjusten torjuntaan tarkoitettujen soihtuheitteiden käytöllä (kuvassa yllä) kruunataan kokonaisuus.

Pikkuhiljaa lentäjäksi

Hävittäjälentäjä on monen unelma-ammatti jo pienestä pitäen. Turusta kotoisin oleva Uggeldahl pääsi usein ihailemaan Drakeneiden ylilentoja ja ajatus lentämisestä jäi kytemään. Uravalinta alkoi kristallisoitua vasta lukion ensimmäisenä vuonna.

"Olin usein miettinyt, miten pääsee lentämään. Kerran television Onnenpyörässä oli ratkaisuna Lentosotakoulu sijaitsee Kauhavalla. Ajattelin, että tuo on varmaan se polku mistä pääsee lentämään. Aloin omatoimisesti tutkia asiaa ja muutaman viikon päästä kävi koulussakin Ilmavoimien edustaja kertomassa sotilaslentäjän ammatista."

Lukion jälkeen Uggeldahlin tie vei kuitenkin varusmiespalvelukseen laskuvarjojääkärinä.

"Tiesin pitkään haluavani erikoisjoukkoihin ja laskuvarjojääkäriksi hain yhtä aikaa kuin OAK:lle (Ohjaajien alkeiskurssi). Halusin siten varmistua, että pääsen johonkin erikoistehtävään. Ajattelin, että jos pääsen Ilmavoimiins, niin se on mieluisampi polku."

FAF_vinka_1"Laskuvarjojääkärinä palvelin peruskoulutuskauden. Sitten sain tiedon pääsystä OAK:lle, jonka jälkeen menin ohjaajien jatkokurssille ja kadettikurssille. Pikkuhiljaa kävi selväksi, että tätä haluan tehdä."

"Varsinainen liekki syttyi, kun lensin ensimmäistä kertaa Vinkaa ja pääsi näkemään maailman ilmasta käsin", Uggeldahl kertaa uransa alkuvaiheita.

Vuositasolla Uggeldahlille kertyy nykyisin tiimaa noin sata tuntia. Määrä riippuu harjoituksista ja siitä paljonko niiden suunnittelu vie aikaa.

"Olen tähän mennessä lentänyt noin 850 tuntia Hornetilla. Koulutettavat lentävät vuosittain vähän enemmän kuin me opettajat."

Tunne, jonka soisi kaikille

Kuten muutkin ilmavoimien hävittäjälentäjät, on Uggeldahlkin kerryttänyt kokemusta myös BAE Systems Hawk -harjoitussuihkukoneiden puikoissa. Lempikone on silti helppo nimetä: F/A-18 Hornet.

"On se vaan äijää puuhaa lentää Hornetilla. Se on hävittäjä, mikä pystyy tekemään lähestulkoon mitä vaan. Pääsee lujaa ja korkealle. Hornetin kanssa harjoitellaan laajalla spektrillä: matalalentotorjunnoista yliäänitorjuntoihin ja kaikkea siltä väliltä. Se tarjoaa jatkuvasti haasteita."

Tulevasta esityslentokaudesta Uggeldahlin ajatuksissa pyörii eniten esiintyminen Royal International Air Tattoossa Englannissa. Ymmärrettävästi myös Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös kotikaupungissa Turussa on odotettu.

IMG_8355Oli paikka lopulta mikä vain, esityslennon aikana lentäjä saavuttaa Uggeldahlin mukaan sellaisen tunnelatauksen, mitä on lähes mahdoton kuvailla. Maassa katsova yleisö tuo lentoon vielä oman lisämausteensa.

"Se on sellainen tunne, jonka soisi kaikille. Jonkun verran tulee adrenaliinia vereen, kun lennetään matalalla isoilla nopeuksilla, liikehditään koneen maksimiarvoilla täyden jälkipolton jyristessä ja mukana on paljon kiihtyvyysvoimia. Joka keikan jälkeen on hymy kokonaisvaltaisesti korvissa."

"Kuvittele, että nappiin menneen lennon jälkeen vain istuu ja hymyilee enemmän kuin on koskaan ennen hymyillyt. Siinä on aika pitkälti se fiilis, mikä tulee kun tätä hommaa saa tehdä", selvästikin oikeaan tehtävään valittu tuore esityslentäjä hehkuttaa.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: