Ilmavoimien Baana-harjoitus houkutteli Horneteista kiinnostuneita satojen metrien jonoksi asti

baana18_jokioinen_0918_3Baana 18 -harjoitus on näkynyt ja kuulunut Forssan taivaalla maanantaista lähtien. Käytännössä kaikki Ilmavoimien konetyypit alkeiskoulutuskoneita lukuunottamatta ovat käyneet Jokioisten maantietukikohdassa. Tiistain yleisöpäivän suosio oli niin suuri, että jono bussikuljetuksiin kiitotien laidalle kasvoi miltei 200 metriä pitkäksi.

Normaalisti varalaskupaikkoina toimivat valtatieverkkomme levennykset eri puolilla maata muuntuvat Baana-harjoituksissa Ilmavoimien maantietukikohdaksi. Tavoitteena on harjoitella toimintaa kriisiajan hajautetuilta lentopaikoilta. Nykyisten täsmäaseiden aikana rauhan ajan kiinteä lentotukikohta on ensisijainen maali vihollisen iskuille.

Baana-nimeä kantavien harjoitusten järjestelyvastuu kiertää Ilmavoimien joukko-osastojen välillä. Nyt Jokioisissa toiminnasta vastaa Satakunnan Lennosto Pirkkalasta. Pääpaino on lentotoiminnassa eikä varsinaista taistelutukikohtaa Jokioisiin kakkostien varrelle tällä kertaa perustettu.

baana18_casa_ilmavoimatKaikki harjoitukseen osallistuvat Boeing (McDonnell Douglas) F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjät sekä kuljetus- ja yhteyskoneet Gates Learjet 35, Airbus (CASA) C-295M (kuvassa oikealla) ja Pilatus PC-12NG tukeutuvat Pirkkalaan. BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneet lentävät Jokioisiin omalta kotikentältään Tikkakoskelta.

Koska kakkostien Jokioisissa sulkeva harjoitus aiheuttaa merkittäviä liikennejärjestelyä kiertoteineen, lentotoiminta on tiivistetty vain kolmeen päivään. Maanantaina ja tiistaina lennettiin kello 8.30 -23.00. Tänään keskiviikkona toiminta loppuu jo kello 17.00.

Tässä ajassa pystytään tekemään noin 70 lentokierrosta. Se tarkoittaa noin 400 laskua ja nousua kolmen päivän aikana. Näin saadaan ohjaajille runsaasti maantietukikohtakokemusta niin päivä- kuin yöolosuhteissa.

baana18_jokioinen_0918_2Luonnollisesti näyttävä operaatio lähellä Forssan keskustaa aiheuttaa kiinnostusta myös suuressa yleisössä. Ilmavoimat olikin järjestänyt tiistai-iltapäiväksi mahdollisuuden seurata harjoitusta läheltä. Paikalliselta ABC-asemalta kuljetettiin väkeä mainioille katselupaikoille maantietukikohdan kiitotien kynnyksen lähelle.

Kuljetusten alun ajankohdassa oli aluksi hieman elämistä, koska sitä jouduttiin siirtämään pariin kertaan. Porin Prikaatin 50-paikkainen bussi alkoi liikennöinnin lopulta ensimmäiseksi kerrottuna ajankohtana kello 13.00.

baana18_jokioinen_0918_4Aivan aluksi kaikki halukkaat pääsivät suoraan kyytiin mutta jono ABC:n parkkipaikalla kasvoi nopeasti iltapäivän edetessä. Lopulta kello 15 maissa jono oli jo lähes 200 metriä pitkä ja siinä oli useita satoja ihmisiä. Myös ABC:n pysäköintialue täyttyi ja autoja alkoi löytyä myös nurmialueilta ja viereisen Autokeitaan parkkipaikalta.

Kun tapahtuman suosio alkoi selvitä, kuljetuksiin saatiin toinen bussi ja useita henkilöpakettiautoja. Yhdeltä täysikokoiselta bussilta lastaus huoltoasemalla, ajo maantietukikohtaan, purku ja palaavien katsojien kuormaus sekä paluumatka vei noin puoli tuntia. Siksi jonotus kesti.

Valistuneen arvion mukaan kävijöitä maantietukikohdassa oli ainakin yli tuhat. Paikalle päässeet olivat varmasti tyytyväisiä näkemäänsä. Koneet nousivat ja laskeutuivat aivan silmien edessä kumpaankin suuntaan. Melua luonnollisesti riitti ja Ilmavoimat jakoikin jo busseissa korvatulppia.

Suuren yleisön ohella tiistaina Baana-harjoituksessa vieraili Hornetit 2020-luvulla korvaavassa HX-hankkeessa mukana olevien hävittäjävalmistajien ja niiden taustavaltioiden edustajia. Ilmavoimien tavoitteena oli esitellä toimintaa olosuhteissa, joihin tulevaisuuden konetyyppikin joutuu. Operointi maantietukikohdista kun ei ole tuttua kovinkaan monissa maissa.

baana18_niinistö_petterileinoMyös puolustusministeri Jussi Niinistö kävi tutustumassa Baana 18 -harjoitukseen tiistaina (vasemmalla). Häntä isännöi Ilmavoimien komentaja prikaatikenraali Sampo Eskelinen.

Baana-harjoitus käynnistyi jo perjantaina 14. syyskuuta. Reserviläiset astuivat palvelukseen ja varustettiin. Lauantaina oli kertauskoulutusta kasarmioloissa ja sunnuntaina perustettiin tukikohta valtatien varteen Jokioisiin.

Mukana Baanassa on tällä kertaa noin 300 henkilöä. Reserviläisiä on 62 ja varusmiehiä 120. Miehitys on pienempi kuin poikkeusoloissa toimittaessa. Harjoituksen johtaa Satakunnan Lennoston operaatiopäällikkö majuri Henry Mikkonen.

Ensimmäiset katselmukset Jokioisissa tehtiin kuitenkin jo huhtikuussa, jolloin selvitettiin reunaesteitä ja kiitotien asfaltin kuntoa. Viimeksi sieltä on lennetty syksyllä 2009, jolloin saman vuoden keväällä valtatien parannuksen yhteydessä valmistunut varalaskupaikka oli aivan uusi.

baana18_jokioinen_0918_1Lähes kymmenen vuoden jälkeen puut ja pensaikot olivatkin kasvaneet, joten raivausta tarvittiin. Sen sijaan siirrettävää ILS-laitteistoa (Instrument Landing System) kalibrointeineen ei nyt asennettu, sillä Baanassa toiminta perustuu satelliittinavigointiin ja moderniin GPS-lähestymismenetelmään (Global Positioning System).

Lisäksi valtatielle asennettiin normaalit reuna- ja PAPI-liukukulmavalot (Precision Approach Path Indicator). Jarruvaijerijärjestelmää ei tällä kertaa asennettu.

Kiitotien laidalla oli lennonjohtokontti ja sääasema. Harjoituksen johto Pirkkalassa syötti koneita alueelle ja paikallinen lennonjohto hoiti laskukierrosliikenteen.

Jokioisten varalaskupaikka on 1700 metriä pitkä ja kiitotien (14/32) leveys on 25 metriä. Sen reunoilla on kakkostien normaalit hirviaidat. Tukikohdan ylle on muodostettu harjoituksen ajaksi tilapäinen lentokieltoalue. Alueella ei ole havaittu valtuuttamatonta drone-lentotoimintaa.

Suuri osa Baana-harjoituksen lentotoiminnasta oli läpilaskuja. Osa koneista kuitenkin laskeutui ja jäi tukikohtaan uudelleen tankattavaksi sekä aseistettavaksi. Näin koulutettiin mukana olevia lentotekniikan edustajia. Teksti ja kuvat Tero Tuominen

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja Ilmavoimien harjoituksista: