Saksalaisen Jet Airliner Crash Data Evaluation Centren tilastojen mukaan Cathay Pacific Airlines nousi maailman turvallisimmaksi lentoyhtiöksi. Perässä seurasivat Emirates, EVA Air ja Air Canada. Viidenneltä sijalta löytyi Euroopan turvallisin lentoyhtiö KLM. Edellisvuosien kärkikamppailussa mukana ollut Air New Zealand putosi sijalle kuusi ja seitsemänneltä sijalta löytyy Australian ylpeys Qantas. Kaupallisen ilmailun lento-onnettomuuksissa kuolleiden matkustajien määrä lähes nelinkertaistui vuoden 2014 aikana edellisvuoteen verrattuna. Uskomattomat onnettomuudet ja tapahtumat johtivat turvallisuustilastojen heikentymiseen. Vuosi 2014 erottuukin pitkän aikavälin tilastoissa poikkeavana kasvaneiden uhrilukujen takia. "Lento-onnettomuuksissa menehtyneiden määrä oli toiseksi suurin viimeisten kymmenen vuoden aikana", kommentoi JACDECin perustaja Jan-Arwed Richter. Malaysian Airlinesin koneille sattuneet kaksi suurta turmaa pudottivat yhtiön edellisvuoden sijalta 34 alas sijalle 57. Malesialaisyhtiöllä itsellään ei ollut mahdollisuuksia vaikuttaa kyseisiin onnettomuuksiin. Ensimmäisessä tapauksessa edelleen kateissa oleva kone ilmeisesti lennettiin tahallisesti mereen ja toisessa tapauksessa konetta ammuttiin tuhoisin seurauksin ohjuksella. Kotimainen ylpeys Finnair on viimevuosina ollut mukana JACDECin tilastojen kärkikahinoissa mutta tällä kertaa se putosi pois terävimmästä kärjestä. Erot kärkipäässä ovat kuitenkin äärimmäisen pienet ja Finnair on edelleen maailman turvallisimpia lentoyhtiöitä. Vuonna 2011 Finnair oli JACDECin tilastoissa maailman toiseksi turvallisin ja vuonna 2012 maailman turvallisin. Vuonna 2013 Finnair oli kolmanneksi turvallisin. Vuoden 2014 osalta Finnair putosi ulos kärkikymmeniköstä. JACDEC laatii oman listansa vuotuisten turvallisuuslaskelmiensa perusteella. Niissä huomioidaan koneen tuhoon johtaneet onnettomuudet (hull loss) ja vakavat vaaratilanteet viimeisten 30 vuoden ajalta. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin (RPK). Lisäksi huomioidaan muutamia muita tekijöitä. JACDECin koko 60 lentoyhtiötä käsittävä lista julkaistaan kokonaisuudessaan vasta Aero International -lehden numeron 2/2015 julkaisun yhteydessä. Tuolloin selviää myös Finnairin tarkka sijoittuminen turvallisuuslistauksessa. Finnairin viimeisin koneen menetykseen johtanut onnettomuus on yli 50 vuoden takaa mäntämoottoriaikakaudelta. Tuolloin vielä Aero O/Y -nimellä tunnetun yhtiön Douglas DC-3 (C-47A) syöksyi maahan Maarianhaminassa 8. marraskuuta 1963. Saksalaistilastoijan kotimaisista toimijoista Lufthansa oli sijalla 12. ja Air Berlin nousi kuusi pykälää sijalle 20.
Lähes puolet tilastoiduista lento-onnettomuuksien ihmishenkien menetyksistä tapahtui nopeimmin kasvavalla ilmailusektorilla eli Aasiassa. Siitäkin huolimatta tilastojen kärkipaikalle päätyi aasialaisyhtiö. Maanosista turvallisimmat olivat Pohjois-Amerikka sekä Euraasiaa sisältäen Venäjän ja Ukrainan itäpuolisia valtioita. Niissä ei tapahtunut yhtään kuolemaan johtanutta lentoturmaa. Latinalaisessa Amerikassa menehtyi kymmenen ihmistä enimmäkseen aikataulunmukaisen liikenteen ulkopuolisissa onnettomuuksissa. Lähi-idän ja Keski-Aasian lentoturmissa menehtyi 57. Eniten onnettomuuksia sattui Afrikassa, jossa 18 lento-onnettomuudessa menehtyi 134 ihmistä. Turvattomimpien alueiden joukkoon lento-onnettomuuksissa menehtyneitä laskien joutui yllättäen Eurooppa. Itäisen Ukrainan yläpuolella alas ammutun Malaysian Airlinesin Boeing 777 -koneen myötä maanosan uhriluku nousee kolmeen sataan. Kaikkiaan turvallisuustilaston 60 lentoyhtiöstä yli puoli tusinaa menetti koneen kuluneen vuoden aikana, kertoo JACDEC tiedotteessaan. JACDEC:n turvallisuuslistaus vuodelta 2014:
Lue myös:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||