Viikonlopun ilmailutarjonnasta vastasi Jämi Fly In, jonka yhteydessä on tullut tavaksi käyttää termiä "perinteinen". VL Viima II ei päässyt paikalle, mutta muuten taivaalla nähtiin vanhoja ja vähän uudempiakin lentolaitteita. Vuoden Experimental-rakentajan palkintoon oikeutti PIK-5-perinnepurjekone. Jämin lentonäytös järjestettiin vaihtelevassa kesäsäässä. Sadettakin saatiin, mutta ainakin lauantaina ohjelma saatiin pitkälti läpi aiotussa muodossa. Lentokoneiden ohella Jämi Areenalla sekä sen ympäristössä oli myynti- ja esittelypisteitä niin yrityksillä kuin viranomaisilla. Sunnuntain kävijämääristä ei ole vielä tietoa, mutta järjestäjän mukaan lauantaina paikalla olisi ollut noin 4000 katsojaa. Tapahtuman konetarjonnassa ei tänä vuonna ollut varsinaisia ennen näkemättömiä vetonauloja. Ehkä kiinnostavin aiemmin Jämillä tai lentonäytöksisssä yleensäkään näkemätön kone Valtion Lentokonetehdas Viima II VI-3 (nyt OH-VIG) ei päässyt Helsinki-Malmilta Jämille ilmeisesti teknisten ongelmien takia. Mustang, Harvard ja ensimmäisen maailmansodan koneet ovat toki kiinnostavia, mutta ne on nähty Jämillä aiemminkin. Toisaalta tapahtuman vetovoimaa lisää se kuuluisa "Jämin henki" eli tietty pienimuotoisuus. Suomen Ilmailuliiton Experimental-harrastajien Fly In -tapaamisena aikanaan alkanut ilmailutapahtuma on silti täysimittainen lentonäytös. Tuttuun tapaan näytöksen päätteeksi useat koneet nousivat muodostelmalentoon taivaalle. Lauantaina nähtiin DC-3, Saab Safir, Harvard ja Mustang sekä omana parinaan hitaammat Fokker D.VII ja S.E.5 (vasemmalla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Yllätysohjelman eli "Jämi Specialin" tarjosi Utin jääkärirykmentin helikopteripataljoonan NH Industries NH90 -kuljetushelikopterin aina näyttävä esityslento. Experimental-harrastajat kokoontuvat edelleen Jämillä, vaikka lentonäytöksen turva-alueet hieman haittaavatkin omien koneiden luona oleskelua alabaanan laidalla. Tämä tuttujen tapaaminen on ollut Fly In -tapahtuman keskeistä sisältöä takavuosina. Vuoden Experimental-rakentajan palkinnon saivat Harri Mustonen ja Kari Perusvirta uudelleen rakennetulla PIK-5c-purjekoneellaan (OH-139, kuvassa oikealla). Kaarlo Temmeksen suunnittelema konetyyppi teki ensilentonsa 1946. Niitä on rakennettu kolmisenkymmentä kappaletta. Nyt palkittu kone on pitkälti rakennettu uudestaan. Kilpailussa oli mukana neljä konetta Auster Mk.5:n jäätyä saapumatta paikalle. Kaikki muutkin (kaksi PIK-26 Mini-Sytkyä ja Pitts Model HP) olivat hienosti rakennettuja mutta PIK-5c valikoitui voittajaksi. +TT+ Lue Lentoposti.fi -ennakkojuttu Jämi Fly In -tapahtumasta:
|
|||